Stories

Haal het maximale rendement uit jouw Facebook advertenties!

Adverteren op Facebook en Instagram is een uitstekende manier om jouw doelgroep op social media te bereiken. Om het optimale resultaat uit jouw campagnes te halen is niet alleen het budget belangrijk, maar ook de content en dan met name de creatives. Het platform hecht namelijk veel waarde aan de gebruikerservaring, want een blije klant maakt de kans groter op een terugkerende klant.

Wat is het Facebook Algoritme?

Het Facebook Algoritme maakt gebruik van machine-learning om je resultaten te optimaliseren. Het machine learning-systeem probeert te voorspellen welke persoon het meest relevant is voor een merk en haar campagne. Dit doet het machine learning-systeem aan de hand van verzamelde data. Wanneer een van je advertenties wordt getoond, leert het systeem meer over wie de beste mensen zijn om te targeten, op welke tijden en plaatsingen en advertenties die gebruikt kunnen worden. Hoe vaker een advertentie getoond wordt, hoe beter het systeem de prestaties kan analyseren. Dit komt doordat het systeem dan weer wordt gevoed met nieuwe data.

In de praktijk bekijkt Facebook dus of jouw advertentie relevant is voor de persoon en of de persoon relevant is voor jouw advertentie. Dat laatste hangt af van het doel van jouw advertentie. Als het doel van de advertentie is om meer klikken op jouw website te genereren is, dan zal Facebook een persoon uitzoeken die naar alle waarschijnlijkheid op jouw advertentie gaat klikken. Dankzij de data van het Machine learning-systeem kan Facebook voorspellen hoe een bepaald persoon op een bepaalde advertentie gaat reageren. Facebook kan dit voorspellen door de data die het heeft verzameld over het gedrag van een persoon tijdens het gebruiken van de app. Ook kan Facebook dit voorspellen aan de hand van data die het krijgt via hun eigen database. Deze database meet gegevens van mensen die op websites komen waar toestemming is gegeven aan Facebook om data uit te verzamelen.

Facebook Leerfase?

De Facebook Leerfase is onderdeel van het algoritme. De campagne belandt automatisch in deze fase wanneer de campagne geactiveerd wordt. De leerfase is gericht om per campagne, kijkend naar de instellingen, de juiste personen te targetten. In deze fase probeert Facebook meer te leren over de advertentieset, zodat het vervolgens de advertentie kan optimaliseren.

Voordat je een campagne gaat instellen is het al van belang om na te denken over wat het doel is van de campagne en voor welke gebeurtenis je wilt optimaliseren. Een gebeurtenis in Facebook is bijvoorbeeld klikken op een link of het doen van een aankoop. Wanneer het doel conversies realiseren is en je graag wilt optimaliseren voor aankopen is het belangrijk om na te gaan of het ook realistisch is dat die campagne binnen afzienbare tijd 50 aankopen gaat behalen. Wanneer dit niet het geval is, is het misschien beter om een optimalisatie gebeurtenis minder ver in de funnel te kiezen. In dit geval zou dat ‘toevoegen aan winkelwagentje’ kunnen zijn, het is waarschijnlijker dat er 50 keer iets aan een winkelwagentje wordt toegevoegd dan dat er 50 aankopen gedaan worden.

Tips voor het gebruik van de leerfase zijn:

Hoeveelheid ad sets beperken

Conversie periode juist instellen

Veranderingen aan de campagnes beperken

Vermijd grote aantallen advertenties

Gebruik realistische budgetten

Voor de campagnes is het belangrijk om 50 optimalisatie gebeurtenissen te halen en uiteindelijk uit die leerfase te komen. De tijd die ervoor staat om uit de leerfase te komen hangt dus af van de snelheid waarmee de optimalisatie gebeurtenissen behaald zijn.

Voorbeelden van optimalisatie gebeurtenissen zijn:

Aankoop

Toevoegen aan winkelwagen

Toevoegen aan verlanglijst

Betaalgegevens toevoegen

Registratie compleet

Lead

Zoeken

Inhoud bekijken

Hoe past 050media de leerfase toe binnen jouw bedrijf?

Bij 050media wordt er rekening gehouden met het algoritme dat hierboven is uitgelegd en proberen we de leerfase optimaal te benutten. Maar we zorgen ook voor uitstekende content met aansluitende creatives, daarnaast wordt nagedacht over de juiste doelgroep, en zorgen ervoor dat dit goed wordt afgestemd op de doelgroep die voor jouw advertentie relevant is. Op deze manier komt er een relevante advertentie online en kunnen de conversies binnenkomen.

Ben jij benieuwd hoe wij dit optimaal kunnen inzetten voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact op met een van onze Facebook advertising consultants.

We zorgen ervoor dat we het algoritme optimaal benutten voor jouw advertentie!

0%

Geschreven door Thijs

17-02-2022

in: Online marketing / Advertising

Je bent op 0% van het artikel