Kennis

Call tracking

Wanneer u een hoger rendement wilt halen uit uw online campagnes, is call tracking de ideale oplossing! Met call tracking meet u uw telefonische aanvragen en leads. Tegenwoordig wordt Google veel gebruikt op mobiele telefoons. Wanneer er mobiel wordt gezocht, is het bellen naar een bedrijf maar één knop verwijderd. Deze binnenkomende telefoontjes zijn moeilijk te meten en dat wordt in de praktijk dan ook haast nooit gedaan. Daarbij geeft Analytics aan dat sommige pagina’s geen conversie opleveren, want niemand heeft vanuit die pagina zijn bestelling afgerond. Dit hoeft natuurlijk niet waar te zijn, want wie weet hebben er een aantal klanten gebeld vanaf die pagina! Call tracking biedt duidelijkheid in deze situatie.

Wat is call tracking?

Call tracking is het meten van telefoontjes die binnenkomen dankzij uw online marketingkanalen. Mede door de opkomst van mobiel verkeer op iedere website is call tracking een onmisbaar meetinstrument geworden. Met call tracking wordt bijgehouden hoeveel telefoongesprekken uw online marketing kanalen opleveren. Het werkt op twee manieren: via een statisch nummer of dynamisch nummer.

Statisch call tracking nummer

Met een statisch call tracking nummer wordt een vaststaand nummer bedoeld. Dit betekent dat iedereen hetzelfde nummer op een bepaalde pagina te zien krijgt. Dit nummer wordt vaak gebruikt op websites waarvan u niet de beheerder bent. Een voorbeeld wanneer een statisch call tracking nummer van toepassing is, is bij een beursdeelname waar u als externe actief bent op een website. U plaatst dan het nummer dat u wilt tonen op die pagina of in een Ads advertentie. Dit nummer schakelt dan automatisch door via call tracking naar het nummer waarnaar u het door wilt schakelen. Met een statisch call tracking nummer kunt u wel zien waarvan de telefoontjes komen, maar niet tot welke acties ze hebben geleid. Hiervoor heeft u een dynamisch call tracking nummer nodig.

Dynamisch call tracking nummer

Een dynamisch call tracking nummer verschilt per bezoeker van de pagina, maar beide nummers leiden uiteindelijk tot hetzelfde nummer en worden door uw bedrijf beantwoord. Het dynamisch call tracking nummer is erg geschikt voor websites waarvan u beheerder bent. Met deze soort krijgt u te zien waarvandaan de klanten hebben gebeld, maar ook tot welke acties dit toe heeft geleid.

Voordelen call tracking

Omdat call tracking een belangrijk onderdeel van uw digitale marketing inzichtelijk maakt, is het voor uw bedrijf een cruciaal onderdeel. Hoe hoger een orderbedrag van uw klanten is, hoe meer geneigd zij zijn telefonisch contact op te nemen. Dit is goed voor persoonlijk contact, maar vaak ook omdat zij eventuele vragen hebben. Wij hebben een aantal voordelen van call tracking voor u op een rijtje gezet.

Doormeten van telefonische leads vanuit Ads

Momenteel kunt u al zien wat uw advertenties opleveren via Google Ads, maar dit zijn alleen web conversies. De telefoontjes die u ontvangt worden niet gemeten en komen niet terecht in Google Analytics. Hierdoor kan het zijn dat Analytics aangeeft dat een Google Adds campagne als niet effectief wordt gezien. Daarnaast valt uw advertentie meer op, doordat deze een call extensie bevat.

Beter rendement op het geïnvesteerde budget

Bovendien heeft u met call tracking een beter rendement op het geïnvesteerde budget. Via Google Analytics krijgt u eenvoudig uw resultaten te zien. Wanneer u zich bezig houdt met digitale marketing voor uw website, is call tracking een mooie volgende stap. U krijgt meer data en dus meer inzicht. En dat betekent betere keuzes voor de inzet van digitale media.

Bezwaren call tracking

Aan elk verhaal zitten twee kanten en daarom zijn er ook een aantal bezwaren van call tracking. 050media licht deze bezwaren graag voor u toe.

Het nummer verandert op de website

Uw nummer verandert inderdaad op de website met call tracking. Dit valt alleen haast niemand op en wanneer dit iemand wel opvalt, wordt dit niet als storend ervaren. Zolang hun vragen worden beantwoord, hebben zij nergens problemen mee. Bovendien kunt u altijd gebruik maken van hetzelfde netnummer. Ook al verandert het nummer op de website, u hoeft niet bang te zijn dat klanten dit nummer verkeerd opslaan. Dit komt doordat klanten vaak uw nummer al in hun telefoon hebben opgeslagen. Of ze bellen naar het telefoonnummer dat in uw email-handtekening staat. Daarnaast hoeft u niet bang te zijn dat klanten in de war raken van de verschillende nummers. In praktijk blijkt namelijk dat deze verandering vaak niet opvalt. Doordat het nummer verandert op een website, zijn mensen vaak bang dat er bijna geen normaal nummer meer staat op hun website. Call tracking zet u bijvoorbeeld in combinatie met een lopende Ads campagne in. Hiervoor gebruikt u bepaalde zoekwoorden en misschien ook landingspagina’s. Deze pagina’s kunnen een call tracking nummer laten zien. Wanneer u veel telefoontjes op één dag ontvangt, kunt u er voor kiezen om enkel een call tracking te gebruiken op landingspagina’s. Hierbij is het niet nodig om de gehele website te gebruiken voor call tracking. U past het alleen toe op de pagina’s waar u veel vragen over krijgt, of op de pagina’s die veel conversie opleveren.

Weinig telefoontjes

Eén van de bezwaren van call tracking die wij veel horen, is dat bedrijven weinig telefoontjes ontvangen. Maar vaak zijn deze bedrijven zich niet bewust van alle inkomende telefoontjes, en dat is heel logisch. Weet u hoeveel telefoontjes u dagelijks binnenkrijgt? En wat deze telefoontjes opleveren? Waarschijnlijk niet, want dat weet haast niemand. Bijna niemand is de hele dag bezig met bijhouden hoe vaak het bedrijf wordt gebeld. Dus ook wanneer u denkt dat u weinig telefoontjes ontvangt is call tracking een aanrader!

Integratie in Google Analytics & Google Ads

Door call tracking als doel te maken in uw telefoongesprekken, meet u precies wanneer er telefoontjes binnenkomen. Dit doel kunt u vervolgens vergelijken met andere ingestelde doelen in het Analytics account, zoals offerte aanvragen of downloads van uw website. U kunt ook zien welk pad de bezoeker heeft afgelegd op uw website met een dynamisch nummer.

Al uw ingezette digitale marketing meetbaar

Met een statisch call tracking nummer, krijgt u ook inzicht in hoeveel telefoontje u ontvangt van externe websites. Wanneer klanten uw telefoonnummer op een andere website hebben gezien, zullen ze dat lang niet allemaal zeggen. Met een statisch nummer krijgt u wel inzicht in de conversies.

Mobiel zoeken wordt steeds groter

Tegenwoordig wordt er veel gezocht met mobiele telefoons via Google. Daardoor wordt de stap om te bellen naar een bedrijf een stuk kleiner. Dit is immers 1 klik verwijderd. Dit geldt zowel voor de B2B als voor de B2C sector.

Overige voordelen van call tracking zijn:

  • U kunt telefoontjes automatisch laten opnemen zodat u deze kunt terugluisteren.
  • U krijgt inzicht in de gemiste oproepen.
  • U ontvangt automatisch notificaties wanneer een bezoeker via de website belt, ook wanneer u dit telefoontje hebt gemist. U kunt dit zowel dagelijks als wekelijks instellen als notificatie.

Call tracking

Binnen 24 uur reactie
Vrijblijvend gesprek
Wekelijkse updates

Heb je interesse in call tracking of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met ons op.

Jouw naam
Jouw e-mailadres
Jouw bericht