Stories

Wat levert de 1e plek in Google mij op?

In ons vorige artikel hebben we het gehad over hoelang het duurt voordat een webpagina op de 1e pagina van Google staat. Hierin kwam naar voren dat de leeftijd van een webpagina, de autoriteit van een website en de mate van concurrentie van een zoekwoord zeer bepalend zijn voor de tijdsduur waarmee een webpagina rankt.

Maar wat levert een toppositie eigenlijk op? In dit artikel onderzoeken we aan de hand van echte cases of de 1e plek ook daadwerkelijk het meeste oplevert. Ben je net zo nieuwsgierig als wij naar de uitkomst? Lees dan het artikel in slechts 8 minuten.

Casestudy Cookinglife

Voor ons onderzoek hebben we de webwinkel Cookinglife onder de loep genomen. We hebben gekeken naar high-traffic zoekwoorden waarmee Cookinglife op de 1e positie stond. Belangrijk was dat de zoekwoorden het jaar daarvoor in dezelfde periode op een lagere positie stonden.

Zodoende hebben we in Google Analytics een vergelijking kunnen maken tussen verschillende posities op de 1e pagina van Google over dezelfde periode. We hebben gekeken wat het verschil was in opgeleverd verkeer. Hieronder lees je per zoekwoord wat de bevindingen zijn.

Bierglazen (Gemiddeld 3100 zoekopdrachten per maand)

In de periode februari tot en met april 2019 stond Cookinglife op de 1e positie met het zoekwoord ´bierglazen´.

In dezelfde periode één jaar eerder schommelde het zoekwoord tussen plek 3 en 4.

In de periode dat het zoekwoord op de 1e positie stond leverde het maar liefst 179,40% meer verkeer op dan het jaar daarvoor toen het op de 3e of 4e positie stond.

Serviesset (Gemiddeld 4800 zoekopdrachten per maand)

Van januari tot en met april 2019 stond Cookinglife met het zoekwoord ´serviesset´ bovenaan in Google.

Het jaar daarvoor schommelde het zoekwoord tussen de 11e en de 6e positie

Het verschil in verkeer tussen plek 1 en plek 6 tot en met 11 is op het zoekwoord ´serviesset´ 136,27%.

Quick wins

Dankzij deze en onze vorige casestudy weten we het antwoord op 2 belangrijke vragen binnen SEO. Hoe lang duurt het voordat ik op de 1e pagina van Google sta? En, wat levert het op?

De conclusie is dat een 1e plek op een high-traffic zoekwoord over het algemeen veel tijd kost. Maar, dat het de investering zeker waard is! Het is dus belangrijk om de 1e positie als einddoel te hebben om optimaal rendement te behalen.

Een 1e positie in de zoekresultaten kan voor een significante stijging in verkeer zorgen.

Echter, is het belangrijk om meer hengels in de vijver te gooien. Vul je langetermijnstrategie aan met middentermijnstrategieën, ook wel quick wins genoemd. Hiermee haal je sneller verkeer en omzet naar je webwinkel toe. Voor resultaten op de korte termijn kun je je SEO-strategie aanvullen met het inzetten van Google Ads.

Hieronder hebben we een aantal middentermijnstrategieën toegelicht.

Local SEO

Local SEO is ook in 2019 een belangrijke strategie. Het houdt in dat je je SEO-strategie afstemt op bepaalde steden, provincies, dorpen of regio’s.

Als hovenier kun je je bijvoorbeeld richten op het high-traffic zoekwoord 'hovenier', maar de concurrentie hierop is fors. Daarnaast is ´hovenier´ een vrij algemene zoekterm.

Stel je bent een hovenier in Groningen en je werkgebied omslaat de gehele provincie, dan kun je je ook focussen op zoekwoorden als ´hovenier Groningen´ of ´hovenier Delfzijl´.

Hiermee focus je je op zoekwoorden waarop minder concurrentie zit en waarmee je dus eerder op de 1e positie zal komen. Daarnaast haal je met dit zoekwoord relevanter publiek binnen dan met het zoekwoord hovenier.

Je kunt relevanter publiek bereiken door Local SEO te gebruiken.

Longtail vs shorttail zoekwoorden

Shorttail zoekwoorden, oftewel algemene zoekwoorden waarop veel gezocht wordt, zijn natuurlijk zeer interessant. Een zoekwoord als ´televisie´, dat een zoekvolume van 13.000 zoekopdrachten per maand heeft, levert je veel verkeer op. Maar de concurrentie is moordend. Dit is dus een voorbeeld van een zoekwoord dat veel tijd vergt voordat je op de 1e pagina staat.

In de afbeelding hieronder zie je dat de vooraanstaande SEO-tool Ahrefs aangeeft dat het moeilijk is om in de top 10 te komen met het zoekwoord ´televisie´.

Kijk dus eens verder naar longtail zoekwoorden. Dit zijn wat specifiekere zoekwoorden, zoals ´Samsung televisie kopen´. Hier wordt minder naar gezocht, maar je hebt ook minder last van concurrentie. Dit houdt in dat je sneller met dit zoekwoord op plek 1 kunt komen dan met een high-traffic zoekwoord.

In de onderstaande afbeelding zie je wat Ahrefs aangeeft betreft het zoekwoord ´Samsung televisie kopen´. Je ziet dat het een stuk eenvoudiger is om in de top 10 te komen met dit zoekwoord.

Tevens zijn Google-gebruikers die hier naar zoeken al verder in het aankoopproces, aangezien ze een specifiek product zoeken. Oftewel, het levert je minder verkeer op, maar het verkeer dat naar je webwinkel komt zal eerder converteren dan verkeer dat binnenkomt op het zoekwoord televisie.

Hulp nodig?

Laten jouw posities te wensen over en wil je graag hulp bij het ontwikkelen van een efficiënte SEO-strategie? In 050media vind je een gespecialiseerd bureau met jarenlange ervaring in linkbuildingcontent en SEO-techniek. Laat in het onderstaande contactformulier weten waar je graag hulp bij wilt en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op. Vervolgens kunnen we alles op het kantoor in alle rust bespreken en samen een concreet plan opstellen.

0%

Geschreven door

in: Content / SEO

Je bent op 0% van het artikel