Wat is het Facebook Algoritme?
Het Facebook Algoritme maakt gebruik van machine-learning om je resultaten te optimaliseren. Het machine learning-systeem probeert te voorspellen welke persoon het meest relevant is voor een merk en haar campagne. Dit doet het machine learning-systeem aan de hand van verzamelde data. Wanneer een van je advertenties wordt getoond, leert het systeem meer over wie de beste mensen zijn om te targeten, op welke tijden en plaatsingen en advertenties die gebruikt kunnen worden. Hoe vaker een advertentie getoond wordt, hoe beter het systeem de prestaties kan analyseren. Dit komt doordat het systeem dan weer wordt gevoed met nieuwe data.
In de praktijk bekijkt Facebook dus of jouw advertentie relevant is voor de persoon en of de persoon relevant is voor jouw advertentie. Dat laatste hangt af van het doel van jouw advertentie. Als het doel van de advertentie is om meer klikken op jouw website te genereren is, dan zal Facebook een persoon uitzoeken die naar alle waarschijnlijkheid op jouw advertentie gaat klikken. Dankzij de data van het Machine learning-systeem kan Facebook voorspellen hoe een bepaald persoon op een bepaalde advertentie gaat reageren. Facebook kan dit voorspellen door de data die het heeft verzameld over het gedrag van een persoon tijdens het gebruiken van de app. Ook kan Facebook dit voorspellen aan de hand van data die het krijgt via hun eigen database. Deze database meet gegevens van mensen die op websites komen waar toestemming is gegeven aan Facebook om data uit te verzamelen.