Als online ondernemer is de kans groot dat je vaak controleert hoe jouw webwinkel scoort in de organische zoekresultaten van Google. Als jij zo’n online ondernemer bent, dan is dit artikel interessant voor jou!
Een veelvoorkomend scenario is dat je een lange tijd in de top 3 hebt gestaan met een zoekwoord en opeens wegzakt in de zoekresultaten. Herken je deze situatie? Dan is het zeker de moeite waard om verder te lezen.
In dit artikel kijken we namelijk naar de oorzaken voor zo’n scenario en wat je eraan kan doen om weer terug in de top 3 te komen. We geven alvast een interessante conclusie weg. Het is gemakkelijker om in de top 3 te komen als je er al in hebt gestaan met een bepaald zoekwoord dan wanneer je er nog nooit in hebt gestaan . Waarom? Dat lees je in dit artikel.
Het eerste wat je doet wanneer je wegzakt uit de top 3 is jezelf afvragen hoe dit komt. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Onderstaand beschrijven wij een aantal belangrijke en veel voorkomende oorzaken.
1. Concurrentie
Uiteraard heb je te maken met concurrerende webshops die ook aandacht besteden aan SEO. Het is mogelijk dat jij één van de eerste in jouw branche was die hierin heeft geïnvesteerd. Zodoende stond je mogelijk met veel zoekwoorden in de top 3. Uiteindelijk zullen ook andere partijen gaan investeren en zul je merken dat je posities kwijtraakt. Tenminste ... als je zelf niet of weinig meer investeert in SEO uiteraard.
2. Stilzitten
Google beloont inspanningen met goede resultaten. Door bijvoorbeeld je content te vernieuwen geef je bij Google aan dat je up-to-date bent en dat je content nog steeds relevant is. Als je niks doet, kan Google het idee krijgen dat je content niet meer relevant is en dat kan leiden tot een verslechtering van je posities. Stilstand is dus achteruitgang.
3. Verouderde SEO
Door stil te zitten loop je ook tegen een ander probleem aan, namelijk dat je webshop niet meer aansluit op de laatste SEO-trends. Google voert vaak updates door in zijn algoritme. Hier moet je op inspelen door je SEO-strategie hierop aan te passen. Doe je dit niet, dan is je SEO-verouderd en zul je ook wegzakken in de zoekresultaten.
4. Google update
Google voert vaak updates door in zijn algoritme. Waar het eerder nog om grote updates ging, gaat het tegenwoordig voornamelijk om kleine maar regelmatige updates. Soms zijn deze updates gericht op de aard van een webshop of -site. Zo was er bijvoorbeeld in juni 2019 de ‘Google-core-update’. Deze update raakte voornamelijk websites binnen de medische, financiële en gezondheidsbranche. Houd updates in de gaten en controleer aan de hand van tools zoals Google Analytics en Ahrefs of jouw webshop of -site hierdoor wordt beïnvloed.
Hoe kom je erachter wat de reden is voor de verslechtering van je posities? Hiervoor kun je bijvoorbeeld tools gebruiken om te analyseren wat de oorzaak van het probleem is. Zo kun je met Ahrefs je concurrenten scannen op het gebied van linkbuilding. Hiermee kun je controleren of je concurrenten een kwalitatieve linkbuildstrategie hebben losgelaten op hun webshop of -site.
Daarnaast kun je ook handmatig de webshops of -sites scannen van je concurrenten en kijken naar de content die erop staat. Of ga op zoek naar nieuws over Google Updates en als er een Google update is geweest controleer dan of het effect heeft gehad op jouw webshop of -site. Blijf in ieder geval altijd je concurrenten en Google-updates in de gaten houden en anticipeer op tijd.
Nadat je het probleem en de oorzaak ervan in kaart hebt gebracht, rest de vraag wat je kan doen om terug te komen in de top 3. Afhankelijk van de oorzaak van je probleem zijn er diverse middelen waarmee je jouw posities de nodige boost geeft om terug te komen in de top 3.
Content
Linkbuilding
Techniek
Engagement
1. Content
Belangrijk is om je contentstrategie goed te optimaliseren. Kijk bijvoorbeeld naar de partijen die in de top 3 staan en check hoe hun content eruit ziet. Wellicht hebben ze veel uitgebreidere content dan jij, of misschien is hun content veel dynamischer doordat zij video’s en afbeeldingen hebben toegevoegd. Aan de hand van je analyse kun je bepalen of je jouw content moet uitbreiden of dynamischer moet maken.
2. Linkbuilding
Is je contentstrategie goed geoptimaliseerd? Zet dan de vervolgstap door het backlinkprofiel van je webshop of -site te optimaliseren. Ook hier is het belangrijk om te kijken naar de concurrenten die in de top 3 staan. Zo krijg je een beeld van hun inspanningen en weet je wat je minimaal moet doen om hen te overtreffen. Je kunt je strategie invullen met diverse werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je interne linkstructuur. Of aan het aanvullen van je backlinkprofiel met kwalitatieve, relevante en diverse externe backlinks.
3. Techniek
Het optimaliseren van je content- en linkbuildingstrategie zal voor niks zijn als de SEO-techniek van je webshop of -site niet SEO-geoptimaliseerd is. Door je techniek te optimaliseren zorg je namelijk voor een goede gebruiksvriendelijkheid. Het zou zonde zijn als je veel hebt geïnvesteerd in je content en linkbuilding om een toppositie te veroveren, terwijl bezoekers de webpagina verlaten omdat deze niet goed functioneert. Optimale techniek zorgt voor een goede gebruiksvriendelijkheid wat vervolgens weer gewaardeerd wordt door Google. Daarnaast zorgt een goede techniek er ook voor dat Google je webshop of -site eenvoudig kan scannen en indexeren.
4. Engagement
Zoals we eerder al zeiden hecht Google waarde aan een goede gebruiksvriendelijkheid. Techniek zorgt hiervoor, maar ook je content speelt een belangrijke rol. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je content goed aansluit op de zoekopdracht waarmee de bezoeker op jouw webshop of -site is terecht gekomen. Is dit niet het geval? Dan heb je kans dat bezoekers direct vertrekken, veel bounces kunnen ervoor zorgen dat Google denkt dat je webshop of -site niet gebruiksvriendelijk is.
Creëer ook content waarmee bezoekers kunnen interacteren. Vul een pagina met relevante teksten, video’s, afbeeldingen, producten/diensten, categorieën, blogs, nieuwsitems, USP’s, interne links of reviews. Allerlei elementen waarmee je ervoor zorgt dat bezoekers langer op je pagina blijven of navigeren naar andere pagina’s van je webshop of -site. Doordat bezoekers lang op je webpagina’s verblijven en doorklikken naar andere pagina’s, geef je een signaal af richting Google dat je wel gebruiksvriendelijk bent.
Voorbeeld:
In de afbeelding hieronder hebben we een voorbeeld gemaakt van een pagina die in potentie voor veel interactie met bezoekers kan zorgen. We hebben het voorbeeld toegespitst op een bezoeker die in een webshop terecht is gekomen op het zoekwoord ’14 inch laptop kopen’.
Als het om SEO gaat dan is het qua resultaatprognoses vaak koffiedik kijken. Exact zeggen hoelang het duurt voordat je bepaalde posities hebt behaald is zeer moeilijk. Wat wij wel hebben gemerkt is dat je historie belangrijk is. Heb je zoekwoorden waarmee je voorheen in de top 3 stond, maar waarmee je nu bent weggezakt? Dan is het gemakkelijker om terug te komen in de top 3 dan wanneer je nooit met die zoekwoorden in de top 3 hebt gestaan.
Voorbeeld:
In de afbeelding hieronder zie je de positiewijzigingen van een zoekwoord. Te zien is dat het zoekwoord in 2017 regelmatig in de top 3 stond van Google. Daarna zakte het zoekwoord terug en kwam het zelfs enige tijd buiten de 1e pagina te staan. Vervolgens hebben wij de SEO-strategie van de webpagina geoptimaliseerd en te zien is dat het zoekwoord weer terugkeert naar de top 3.
Herken jij dit probleem en wil je graag hulp bij het terugveroveren van je weggezakte posities? In 050media vind je een gespecialiseerd bureau met jarenlange ervaring in alle onderdelen van SEO (linkbuilding, content en SEO-techniek). Aan de hand van jouw probleemstelling ontwikkelen wij een SEO-plan op maat waarmee we jouw webpagina’s terug naar de top brengen in de zoekresultaten. Als je interesse hebt kun je contact met ons opnemen door te bellen naar 088-1451400 of je kunt het onderstaande contactformulier invullen. Of kom langs in ons kantoor voor een gesprek met een kop koffie, dan kunnen we samen een SEO-strategie maken voor jouw webshop of -site.