Stories
Het succes van je webwinkel is in grote mate afhankelijk van het gemak waarmee je wordt gevonden. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan een goede SEO strategie. Als aanvulling op geoptimaliseerde content en een technisch goed opgebouwde site is linkbuilding een krachtige tool waarmee je de kans verhoogt dat potentiële klanten de weg naar jou te vinden.
Het doel van linkbuilding is het verkrijgen van zoveel mogelijk relevante externe links van andere websites naar je eigen website om de autoriteit en de organische positie van je website en webpagina’s te verhogen.
In de bovenstaande definitie is de toevoeging relevant cruciaal, want hiermee wordt het oude misverstand over linkbuilding als vorm van manipulatie rechtgezet. Zoekmachines als Google verbeteren hun algoritmes voortdurend, waardoor bijvoorbeeld het grootschalig inkopen van links niet langer loont. Backlinks van vage en twijfelachtige websites worden namelijk genegeerd, waardoor deze strategie zonde is voor je tijd, budget en inspanning. Het is niet zo dat kwantiteit helemaal niet meer telt, maar alleen met kwaliteit kun je een stijging van je organische posities verwachten. In het nieuwe linkbuilding zijn er twee belangrijke factoren bijgekomen: diversiteit en relevantie.
De laatste jaren is er een duidelijke tendens zichtbaar: een eenzijdige focus op online gidsen en startpagina’s is geen garantie meer voor succes. Sterker nog, backlinks vanaf dit soort websites worden steeds minder belangrijk; ze passen nog wel binnen een gevarieerd linkbuildprofiel, maar dragen nauwelijks meer bij aan het bereiken van hoge posities.
We zien een duidelijke verschuiving van startpagina’s en gidsen naar blogs en online persberichten. Daarnaast wordt ook het belang van internetfora en sociale media groter. De backlinks die je op social media verzamelt, hebben een no follow status, maar hebben toch een positieve invloed op de kracht van je domein, omdat ze diversiteit van je linkbuildprofiel versterken.
Het verzamelen van zoveel mogelijk links van externe pagina’s naar je eigen website klinkt misschien als muziek in de oren. Maar laten we de vergelijking met muziek nog even doortrekken. Bij een opvoering trekt een valse noot direct de aandacht. Met linkbuilding is het niet anders: aan een link van de plaatselijke slager naar jouw online schoenenwinkel zal google hoegenaamd geen waarde toekennen. Schoenmaker, blijf bij je eigen leest; houd je backlinks relevant.
De bron is direct dan wel indirect gerelateerd aan je eigen marktsegment.
De context van de backlink hangt samen met de inhoud van de doelpagina.
Ontwikkelingen staan in geen enkel vakgebied stil: actuele pagina’s die de nieuwste trends op de voet volgen zijn waardevoller dan een link van een pagina die nooit wordt ververst.
Goede vraag, maar niet altijd direct te beantwoorden. Bij elke ontwikkelingsfase ziet de ideale marketingmix er anders uit. Een beginnende onderneming doet er goed aan om eerst relevante content te creëren voor de website. SEO is key. Als de techniek van je website snel en efficiënt is en alle pagina’s met de juiste zoekwoorden zijn ingericht, zullen je organische posities stijgen. Met linkbuilding kun je vervolgens de waarde van je domein verhogen. Dit kunnen we binnen een paar maanden al realiseren. De vervolgstap is zoekwoordgerichte linkbuilding. Hiermee zorgen we dat jij met je belangrijkste zoekwoorden topposities in Google verkrijgt!
Overstappen op een nieuwe vorm van linkbuilding vergt moed en doorzettingsvermogen. Stap als ondernemer uit je eigen schaduw en verleg een eenzijdige focus op online gidsen en startpagina’s naar een bredere scoop.
Deel je vakkennis en de liefde voor je vak op diverse blogs. Op een blog kun je een relevant verhaal vertellen en een backlink plaatsen naar je eigen online onderneming. Check van tevoren de domeinwaarde van de site, anders levert je tijdsinvestering misschien te weinig op.
Laat je expertise zien op een internetforum: voor dit type site is informeren belangrijker dan je profileren. Een post met een backlink kan zeker bijdragen aan je backlinkprofiel. Ons advies: houd je backlink onopvallend.
Persberichten: positief nieuws over je onderneming heeft altijd een positief effect, maar breng dit mondjesmaat maat naar buiten. Vergelijk het met de regelmatige persconferenties van de overheid in verband met de Corona-uitbraak. Als je te vaak een bericht uitbrengt, verslapt de aandacht en kan deze tool tegen je gaan werken.
Sociale media: Ga op zoek naar relevante backlinks op diverse bedrijfspagina’s. Deze krijg je meestal niet zomaar, dus ze zijn erg waardevol.
Zoals gezegd is relevantie de sleutel tot succesvolle linkbuilding. Het is belangrijk dat je daar ook rekening mee houdt bij het plaatsen van een backlink. Zorg ervoor dat het zoekwoord in de anchor komt te staan of dat de omliggende tekst van de pagina duidelijk laat zien om welke zoekwoorden het gaat. Bedenk verder dat het zoekwoord in combinatie met de anchor en anchor omgeving alleen maximaal effect sorteert als de webpagina zelf en het bovenliggende domein een hoge rankingwaarde hebben.
Zonder samenwerking kun je niet linkbuilden. Je hebt immers toestemming nodig om te mogen plaatsen op blogs, site of internetforum. De sleutel voor een succesvolle linkbuildingcampagne is een groot netwerk met een kwalitatief portfolio aan websites. Daarnaast is het belangrijk om gefocust te blijven op creativiteit en ontwikkeling, want dat maakt het makkelijker om in te spelen op nieuwe trends.
Begint het je te duizelen en weet je niet waar je de tijd en energie moet vinden voor het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel? Informeer dan eens naar de mogelijkheden van een samenwerking met 050media. Wij zijn bekend met het online marketinglandschap en beschikken over de connecties en expertise om van jouw campagne een succes te maken. Ook hierbij draait het om communicatie en samenwerking, maar wij kunnen je het grootste en meest tijdrovende deel van de uitvoering uit handen nemen.
Input vanuit jouw eigen organisatie: welke zoekwoorden en productcategorieën zijn belangrijk voor jou?
Zoekwoordonderzoek: onderzoek van de potentie van de aangedragen zoekwoorden binnen jouw linkbuildstrategie.
Concurrentie scan: wat doen jouw concurrenten en in hoeverre dient je jouw zoekwoorden daarop aan te passen?
Interne scan: welke SEO-inspanningen heeft jouw organisatie al gedaan. Het betreft hier een scan van jouw interne linkstructuur. Deze bepaalt mede het succes van jouw linkbuildcampagne.
Formuleren van een duidelijke SEO annex linkbuilding strategie.