Stories

De beste voorbereiding op Black Friday voor je webshop

Het kan je niet ontgaan zijn dat Black Friday een hit is in Nederland. Het is de ultieme gelegenheid voor klanten om inkopen te doen voor de feestdagen. Tweederde van de feestdagen shoppers vindt hun cadeau online. Online vindbaar zijn tijdens deze periode is dus super belangrijk voor jouw bedrijf. 050media heeft een actieplan samengesteld om hier het meeste uit te halen!

Ook de nieuwste trends en ontwikkelingen voor Black Friday 2023 zijn te lezen in dit artikel. In 2023 is Black Friday op vrijdag 24 november.
 

Maak het verschil met een goed actieplan voor Black Friday 2023

Heb je als webshop besloten om mee te doen aan Black Friday? Dan is het belangrijk om met een goede Black Friday marketing strategie te komen.

Een voorwaarde voor het meedoen aan Black Friday is het hebben van een aantrekkelijke deal. Dit is namelijk waar je potentiële klanten naar op zoek gaan. Het is belangrijk jezelf af te vragen welke merken en producten je mee wil nemen in de acties. Daarnaast moet de actieperiode vastgelegd worden. Je kunt ervoor kiezen om alleen op Black Friday (en Cyber Monday) je acties te houden, maar tegenwoordig kiezen ook veel bedrijven ervoor om de gehele week rond Black Friday een actieweek te hebben.

De periode rondom Black Friday is ook hét moment om nieuwe klanten te bereiken en te behouden. Verkoop bijvoorbeeld je populairste producten met een flinke korting en gebruik dit als marketing om (nieuwe) klanten aan te trekken. Door je producten met bijvoorbeeld een goede service te verkopen, zullen klanten de meerwaarde van jouw bedrijf inzien. Black Friday is dus ook hét moment om klanten te binden
 

Een ijzersterke marketing rondom Black Friday

Je hebt bedacht welke acties je gaat aanbieden tijdens Black Friday. Nu is het zaak om deze acties onder de aandacht van jouw toekomstige klant te brengen! Kies de kanalen die jij hiervoor wil gebruiken en sluit de acties hierop aan. De doelgroep moet zo goed mogelijk op de hoogte zijn van jouw acties. Wij hebben de slimste aanpassingen op een rijtje gezet, zodat Black Friday voor jou een succes kan worden!

Speciale Black Friday pagina op de webshop

Wanneer de acties bepaald zijn is het van belang dat de website ook bijdraagt in het uitstralen van deze acties. Dit kan heel eenvoudig door op de homepage aandacht te geven aan de actie, bijvoorbeeld met een pop-over of een tijdelijk redesign van de pagina. 

Het beste zou zijn om daarnaast een aparte landingspagina of tijdelijke categorie te maken gericht op de Black Friday acties. Hier heb je alle topdeals op een rijtje, zodat de klanten gelijk op de hoogte zijn van alle deals. 

 

Look & feel

Aantrekkelijke en conversiegerichte visuele beelden zijn enorm belangrijk tijdens Black Friday. Hierdoor val je meer op en is het voor de klant gelijk duidelijk dat je over Black Friday aan het communiceren bent. Het is dan ook van belang om diverse banners en headers te designen,die aansluiten bij je merk. Denk aan het design van je website en banners voor social media en je nieuwsbrief.

Email marketing rondom Black Friday

Email marketing is een doeltreffende manier van communiceren. Je kan je acties communiceren en aanmoedigen. Hierdoor kom je makkelijk onder de aandacht van je klanten. 

Met email marketing kan je verschillende doelgroepen specifiek benaderen. Je kan bijvoorbeeld algemene nieuwsbrieven sturen naar iedereen die ingeschreven staat voor de nieuwsbrief. Ook is het mogelijk om de doelgroepen te segmenteren en gerichte nieuwsbrieven naar bepaalde segmenten te sturen. 

Om het bereik van je email marketing te vergroten en zo meer mensen op de hoogte te brengen van je acties, kan je een pop-up plaatsen op de website. ‘Mis de eerste Black Friday deals niet! Schrijf je in voor de nieuwsbrief’.
 

Content inzetten voor Black Friday

Content biedt talloze mogelijkheden wat betreft de zichtbaarheid van je merk. Hieronder lichten we een aantal mogelijkheden uit.

Social media content

Via je bestaande social accounts wil je ook je acties kenbaar maken. Zorg dat deze in lijn liggen met de andere uitingen. Wanneer je de juiste hashtags gebruikt en inspirerende content deelt, bereikt je post nog meer potentiële klanten.

Via social advertising kun je bezoekers opnieuw benaderen (retargeten). Daarnaast kun je via social advertising nieuwe doelgroepen bereiken. Stel doelgroepen samen met kenmerken van je bestaande doelgroepen en breng ze op de hoogte van je Black Friday acties. 

Een blog maken

Blog creatie is een manier van contentcreatie met vele voordelen. Het is namelijk een snelle manier om organisch beter gevonden te worden in Google. Je hebt een extra pagina waar je op gerankt kan worden. In de blog over jouw Black Friday acties kun je verwijzen naar de speciale landingspagina of categorie. Belangrijk is om creatief te zijn. Kom met nieuwe informatie voor je lezers, zodat ze geïnteresseerd blijven. Zorg dat je dicht bij je merk blijft, zodat je echt jouw doelgroep aanspreekt.
 

Advertising Black Friday gereed maken

Ook op het gebied van SEA zijn er verschillende aanpassingen aan te raden. Je merknaam advertenties pas je bijvoorbeeld aan op de komende acties. Communiceer in deze advertenties dat je meedoet met Black Friday en welke acties er zijn. 

Naast het aanpassen van de advertenties zijn extensies ook een effectieve manier om acties te communiceren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan highlights, sitelinks, prijsextensies en promotie-extensies. 

Via banners in display netwerk kun je bezoekers die eerder op je website zijn geweest opnieuw benaderen om je acties te communiceren. Je wordt daardoor meer opgemerkt bij de mensen die al eens een pagina hebben bezocht. Dit is vooral effectief als (potentiële) klanten al op het punt stonden om een aankoop te doen, maar toch hebben besloten om deze aankoop uit te stellen. Wanneer jij dan een goede actie hebt, zal de klant opnieuw getriggerd worden. 

In je shopping advertenties kun je met het kenmerk sale_price aangeven dat er een prijsdaling plaatsvindt. Je laat zien dat jouw product nú in de sale is.
 

Black Friday in 2023

Er zijn een aantal trends waar in 2023 goed op ingespeeld kan worden met Black Friday. Deze lichten we hieronder voor je uit:

 

Inflatie zorgt voor koopjesjagers

De hoge inflatie dit jaar is duidelijk voelbaar bij de consument. Dit zorgt ervoor dat kortingen extra populair zijn. Ook Black Friday zal daarom een mega hit worden. Licht potentiële klanten op tijd in dat je korting gaat aanbieden. Door op tijd aan te geven welke kortingen je aanbiedt zullen de potentiële klanten jouw bedrijf onthouden en terugkeren tijdens de acties. 

 

Fake friday

De vrijdag voor Black Friday wordt ook wel Fake Friday genoemd. Op die vrijdag lanceren sommige bedrijven hun eerste acties. Hier valt al veel winst te behalen. Een trend die in 2023 te zien is dat steeds meer bedrijven de actieperiode vergroten. Loop geen klanten mis en selecteer de juiste actieperiode voor jouw webshop!

 

Cross kanalen zichtbaar zijn

Op meer kanalen zichtbaar zijn betekent natuurlijk automatisch een groter bereik. Om zo veel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van jouw Black Friday deals, is het verstandig om je klanten via verschillende kanalen aan te spreken. Bovendien speel je op die manier in op zoveel mogelijk touchpoints. 
 

Enthousiast geworden om meer te doen met Black Friday? 

Ben jij enthousiast geworden om het maximale uit Black Friday en/of Singles Day te halen? Bij 050media hebben we veel experts in huis als het gaat om een goede actiemarketing. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met ons! Samen kijken we dan hoe we jouw webshop Black Friday ready kunnen maken.

 

0%

Geschreven door Ewoud

28-09-2023

in: Online marketing

Je bent op 0% van het artikel