Story
Performance Max (Pmax), het nieuwe paradepaardje als het gaat om adverteren via Google. Het campagnetype dat aan het einde van het kalenderjaar 2022 zowel Smart Shopping als Local Search zal vervangen. In deze story duiken we in de wereld van Performance Max advertenties, wat is het nu eigenlijk?
Pmax is een campagnetype dat op basis van Machine Learning via diverse kanalen in het Google Ads netwerk wordt ingezet. Naast het met de ‘maximale prestatie’ adverteren in zowel Youtube, Display, Maps, Gmail en Discover, concurreert de Performance Max ook direct met de tekstadvertenties in Google Search. Het doel? Zo veel mogelijk conversies of conversiewaarde creëren!
Performance Max maakt, in tegenstelling tot andere Google Ads advertenties, gebruik van automatische targeting. Dit klinkt alsof een advertentie makkelijk gemaakt kan worden en de rest vanzelf gaat. Maar niets is minder waar. Doordat de campagne automatische targeting heeft, vraagt het om beheer en aansturing. De itemgroepen moeten correct worden ingericht en een eventuele productfeed dient per itemgroep goed toegewezen te worden. Daarnaast spelen andere onderdelen zoals: koppen, beschrijvingen, extensies en beeldmateriaal een grote rol. Het is belangrijk om hier zelf de touwtjes in handen te nemen, zodat je zo goed mogelijk op de doelgroep kunt aansluiten met je teksten.
Het nieuwe campagnetype van Google is door de veelvuldigheid van kanalen op diverse manieren in te zetten. Zowel voor leadgeneratie als e-commerce is Performance Max een toepasbaar campagnetype. Deze story gaat aan de hand van een klantcase in op de online retail.
Er zijn twee mogelijkheden om een Performance Max campagne te maken. De eerste optie is het maken van een nieuwe Performance Max campagne. De tweede optie is het updaten van een huidige Smart Shopping campagne. In dit voorbeeld is een Smart Shopping campagne ‘geüpdatet’ naar een Performance Max campagne. Tijdens het updaten wordt de beschikbare data meegenomen in de nieuwe Performance Max campagne.
De Performance Max campagne presteert over een soortgelijke periode aanzienlijk beter dan de Smart Shopping campagne. Alle procentuele verschillen zijn positief te noemen. Het aantal vertoningen is gedaald wat betekent dat de advertenties aan een relevantere doelgroep werden getoond. Met een lichte daling in de kosten hebben we voor deze klant 4% meer omzet weten te genereren. Hierdoor is de ROAS (Return On Advertising Spend gestegen met 6%.
Het aantal vertoningen is echter met 11% gedaald wat onlogisch lijkt, omdat Performance Max via meerdere kanalen getoond wordt. Performance Max is ook gebaseerd op automatische targeting en Machine Learning. Dat wil zeggen dat de advertenties getoond worden bij de meest relevante doelgroep.
Een nadeel van Performance Max is dat je weinig inzicht en minder sturing hebt dan andere campagnes. In één campagne kan geen verschil in biedingen toegepast worden. Bij voldoende data is het mogelijk om het productaanbod te verdelen over meerdere campagnes. Tevens blijven om deze reden andere campagnetypes naast de Performance Max zeer relevant om de doelgroep gerichter aan te spreken. Kortom, een goede strategie is van groot belang.
Wil jij met een ijzersterke strategie werken?
Het Pmax campagnetype is geschikt voor jou bij genoeg data in Google Ads. Uit onze eigen ervaring en informatie vanuit Google is het minimale aantal van dertig conversies per maand de bottomline. Dit geldt voor zowel leadgeneratie als online verkopen. Performance Max heeft als slim campagnetype behoefte aan data om te kunnen optimaliseren. Het is met de in te stellen biedstrategie alleen mogelijk om aan te sturen op conversies maximaliseren of conversiewaarde maximaliseren (met eventueel een doel ROAS).
Het aantal van dertig conversies per maand is een minimale vereiste om Machine Learning zijn werk te kunnen doen. Met het aantal van 100 conversies presteert de Performance Max campagne wel optimaler. Om deze conversies ook te generen in de Performance Max campagne is het belangrijk een niet beperkend budget in te stellen.
Om te beginnen is 10 × de CPA een goede start, het budget dient daarna wel strikt gemonitord te worden. Maar dat doen wij voor jou, dus geen zorgen! De Performance Max campagne dient zo ingericht te worden dat het aansluit bij het aanbod van jouw bedrijf, de doelstellingen en de doelgroep.
Vergeet bijvoorbeeld ook niet om de juiste locatie-instellingen te selecteren en een video toe te voegen.