Handleiding voor adverteerders: samenwerken met een externe partner
Inleiding tot online adverteren met Google
Als u adverteert met Google, kunt u nieuwe klanten bereiken precies op het moment dat zij op zoek zijn naar de producten en services die u aanbiedt. U kunt betalen per klik, vertoning of conversie, afhankelijk van het soort campagne dat u uitvoert.
Zodra uw advertenties worden weergegeven, leveren we prestatiegegevens zodat uw externe partner kan bijhouden wat wel en niet werkt. De advertentieproducten Ads en Ads Express van Google zijn uiterst betrouwbaar, bieden u exact inzicht in het rendement op uw advertentie-investering en stellen uw externe partner in staat aanpassingen door te voeren om te optimaliseren voor het best mogelijke rendement. Voor een overzicht van de verschillen tussen Ads en Ads Express raadpleegt u Supportpagina van Google.
Naast Google Zoeken kunt u ook advertenties weergeven in het Google-netwerk met partnersites, waaronder YouTube, waar u misschien al eens de aanduiding 'Ads door Google' heeft zien staan. In dit netwerk kunt u profiteren van andere advertentie-indelingen, zoals beeld- en videoadvertenties.
Google en externe partners
Wij zijn ervan overtuigd dat adverteren via Google uw bedrijf vooruit zal helpen. Het kan echter zijn dat u niet over voldoende tijd of resources beschikt voor het opbouwen (en regelmatig onderhouden) van een succesvol account. Of wellicht heeft u alleen maar hulp van een expert nodig voor het optimaliseren van uw campagne.
Daar kunnen onze externe partners u bij helpen. Er zijn veel verschillende soorten externe partners, van grote reclamebureaus en de uitgever van de Gouden Gids tot eenmansbedrijven die zijn gespecialiseerd in webconsultancy. We hebben onze partnerprogramma's ontwikkeld zodat u een goede externe partner kunt selecteren. Deelnemende externe partijen die aan de vereisten van een van onze partnerprogramma's voldoen, mogen de badge van dat programma op hun websites plaatsen. Twee badges die u waarschijnlijk het vaakst tegenkomt, zijn Google Partner en Premier SMB Partner.
Klik op de badge op de website van het bedrijf om te controleren of een bedrijf is gecertificeerd volgens onze partnerprogramma's. Als het bedrijf is gecertificeerd, wordt u doorgestuurd naar de profielpagina van het bedrijf op Google.
Samenwerken met een externe partner
Een externe partner kan u en uw bedrijf een hoop tijd en energie besparen. Voor de beste resultaten raden we u aan op de hoogte, betrokken en geïnformeerd te blijven wat betreft uw advertentiecampagnes. Uw partner kan vervolgens het tijdrovende werk voor zijn rekening nemen.
Externe partners brengen vaak een tarief in rekening boven op uw advertentiekosten. Vaak bieden ze waardevolle services zoals uw campagnes beheren, rapportages leveren, uw vragen beantwoorden of uw campagnes optimaliseren. We zijn van mening dat het belangrijk is dat u inzicht heeft in de totale kosten van uw advertenties, inclusief alle onkosten die door uw externe partner in rekening worden gebracht. U kunt dit bedrag gebruiken om het rendement op uw investering (ROI) te bepalen.
Hier zijn vijf snelle tips waarmee u een slimme klant kunt worden:
- Wees selectief. Wanneer u een externe partner selecteert om mee samen te werken, gaat u op zoek naar bedrijven met de badge 'Google Partner' of 'Premier SMB Partner'. U kunt Google Partner Search gebruiken of de website voor Premier SMB Partners voor uw regio raadplegen om te controleren of een bedrijf inderdaad een Google Partner of Premier SMB Partner is. Als onderdeel van uw selectieprocedure zorgt u ervoor dat u de contractduur die u met de partner afspreekt, begrijpt en hiermee akkoord gaat. U kunt een aantal andere criteria hanteren om de externe partner te kiezen die het beste bij u past:
- Heeft de externe partner eerder samengewerkt met bedrijven in uw branche?
- Heeft de externe partner eerder samengewerkt met bedrijven met vergelijkbare budgetten of doelgroepen?
- Welke andere services kan de externe partner (naast Google-advertenties) leveren om uw bedrijf te laten groeien?
- Kies voor één partner. U bent wellicht geneigd uw budget te verdelen tussen meerderde externe partners om te bepalen welke partner de beste resultaten genereert. Dit kunt u altijd doen, maar we raden u aan één externe partij per keer te testen. Google geeft niet meer dan één advertentie voor een bedrijf weer op een pagina met zoekresultaten. Het is daarom moeilijk om meerdere externe partijen tegelijk te testen.
- Zorg ervoor dat u op de hoogte bent.Als u de geavanceerde functies van advertenties wilt begrijpen, kan dit de nodige tijd vergen, maar het ontdekken van de basisprincipes van Google-advertenties neemt niet zo veel tijd in beslag. Lees het gedeelte 'Basisprincipes van adverteren' hieronder. Voor meer informatie gaat u naar het Helpcentrum van Ads. Hoe beter u deze programma's kent, hoe beter u samen met uw externe partner de juiste beslissingen kunt nemen.
- Vertrouw op ervaring. Als u samenwerkt met een bedrijf dat honderden Google-advertentieaccounts heeft beheerd, beschikt dit bedrijf waarschijnlijk over expertise op het gebied van de advertentieproducten van Google. Als het bedrijf u laat weten dat bepaalde branches traditioneel hogere kosten voor online adverteren genereren of dat bepaalde zoekwoorden voor uw bedrijf wellicht niet werken, spreekt het waarschijnlijk uit ervaring.
- Evalueer de prestaties. Tenzij u zich richt op branding, is het rendement op uw advertentie-investering het belangrijkst (dat wil zeggen het aantal nieuwe klanten dat uw bedrijf binnenloopt). Neem elke maand even de tijd om te meten hoeveel u investeert en hoeveel resultaat dit oplevert.
Een overtreding van ons beleid voor externe partners rapporteren
Vermoedt u dat een externe partner dit beleid overtreedt? Laat het ons weten: rapporteer een overtreding van het beleid voor externe partners.
Hoewel we mogelijk niet persoonlijk reageren wanneer u contact met ons opneemt over een externe partij, zullen we uw opmerkingen wel onderzoeken en zo nodig actie ondernemen.
Algemene informatie over adverteren
- Gemiddelde positie: de gemiddelde positie waarop uw advertentie wordt weergegeven wanneer deze wordt geactiveerd. Als uw advertentie een gemiddelde positie van 1 tot 8 heeft, wordt deze doorgaans op de eerste pagina met zoekresultaten weergegeven.
- Klikken: het aantal keren dat gebruikers op uw advertentie hebben geklikt.
- Klikfrequentie (CTR): het aantal klikken gedeeld door het aantal keren dat de advertentie wordt weergegeven. Deze statistiek wordt als een percentage weergegeven. Met een goede klikfrequentie kan uw gemiddelde positie worden verbeterd.
- Conversie: de actie waar uw advertentie toe leidt, zoals een telefoontje, lead of verkoop. U kunt deze waarde meestal goed gebruiken om het succes van uw advertentie te meten.
- Kosten: het totale bedrag dat u aan adverteren via Google besteedt.
- Vertoningen: het aantal keren dat uw advertenties is weergegeven.
- Zoekwoorden: de woorden of woordgroepen die u voor Ads selecteert. Als gebruikers op Google naar een van uw zoekwoorden zoeken, kan uw advertentie naast of boven de zoekresultaten worden weergegeven. Bij Ads Express selecteert Google automatisch zoekwoorden op basis van de korte advertentie en productbeschrijving; u hoeft zelf geen zoekwoorden te kiezen.
Als u een vraag heeft over uw Google-advertentieaccount en hulp nodig heeft, bezoekt u het Helpcentrum van Ads.