Omzet stuurt SEO strategie; waarom en hoe

Omzet stuurt SEO strategie; waarom en hoe

Geschreven door Frank op 16-11-2018

Omzet en SEO (oftewel zoekmachineoptimalisatie), twee woorden die je niet zo heel vaak in één zin hoort. En als ze wel samen genoemd worden dan is vaak gebakken lucht; “Gebruik SEO om je omzet te verhogen.” Hartstikke mooi, maar SEO is niets meer dan een methode waarin heel veel verschillende richtingen, doelstellingen en mogelijkheden te volgen zijn. Bovendien is het gemakkelijk om te stranden in aannames. Hoe verhoog je als webshopeigenaar nu daadwerkelijk je omzet door middel van SEO?

“Assumptions are the mother of all screw-ups”

Doe geen aannames

In Amerika hebben ze er een bekend gezegde voor (in werkelijk is ‘t nog iets anders verwoord, maar die versie is helaas niet voor jeugdige lezers). Veel SEO strategieën zijn gebaseerd op zoekvolume. Maar dit is niets meer dan het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand. En ook dan zitten er een aantal fikse haken en ogen aan.

Wordt er überhaupt doorgeklikt op een zoekresultaat?Gaan de kliks naar de organische resultaten of de advertenties?Heeft men daadwerkelijk de intentie om iets te kopen of zit men in de oriënterende fase?

Ook kloppen de cijfers vaak niet. Veelal worden gerelateerde zoekwoorden (denk aan meervoud/enkelvoud of synoniemen) gebundeld en vormt het totaal het zoekvolume. Daarnaast is het een gemiddeld cijfer, in de ene maand is het precieze cijfer 50 terwijl het de volgende maand 0 is.

Met andere woorden; het is op deze manier koffiedik kijken hoeveel mensen daadwerkelijk je webshop bezoeken en nog belangrijker: met welke intentie.

Draai het om

Omzet wordt eigenlijk altijd betrokken bij het doel of resultaat van een succesvolle SEO campagne. Maar wat als je het nu eens omdraait? Dus je gebruikt de eerder behaalde omzet om je SEO campagne te sturen. “Hoe dan?” hoor ik je vragen. De gemakkelijkste manier is via Google Ads (voorheen AdWords). In Google Analytics kun je van de betaalde kanalen precies zien met welk zoekwoord men op jouw website is gekomen (Google geeft voor organic search die data niet vrij). Via een goede e-commerce koppeling kun je vervolgens precies zien hoeveel omzet een bepaald zoekwoord heeft opgeleverd over een bepaalde periode. Het resultaat hiervan is dat jij kunt zien welke zoekwoorden je daadwerkelijk bewezen omzet opleveren.

De volgende stap is om te kijken wat de huidige (organische) posities zijn van jouw webshop op die zoekwoorden. Daarna is het zaak om de zoekwoorden eruit te pikken waar je de hoogste omzet op hebt behaalt, maar waar jouw webshop nog niet op een hoge organische positie staat. Zo richt je je dus op de zoekwoorden die een bewezen resultaat opleveren.

Met omzet werkt dit uiteraard alleen voor webshops met een e-commerce koppeling in Analytics. Maar je kunt net zo goed de conversie-ratio gebruiken van je website. Feitelijk betaal je met een Google Ads campagne nu niet alleen voor de click (en conversie) maar ook voor de data. En kun je data gestuurd te werk gaan. Bovendien gaan, na een goede optimalisatieslag, de kwaliteitsscores van campagnes omhoog. Betaalde advertenties en SEO hoeven dus helemaal niet elkaars tegenpolen te zijn, maar kunnen elkaar heel goed versterken.

Meer weten? Wij vertellen je er graag meer over!

SEO Contentmarketing Content linkbuilding

050Media nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Google partner Admarkt gecertificeerd Lightspeed partner