Story
Wanneer je een fysieke winkel/locatie hebt en wil dat je in Google gevonden kan worden op deze locatie, dan kan Structured Data met de LocalBusiness markup daarbij helpen. Bij lokale zoekopdrachten laat Google vaak een ‘Local Pack’ zien, waarin de kaart te zien is met de verschillende winkels/locaties die bij deze zoekterm horen. Hoe jij ervoor kan zorgen dat je nog beter rankt op lokale zoekopdrachten leggen we graag aan je uit in deze Story!
Structured Data zorgt ervoor dat Google jouw pagina en content beter kan lezen. Door op de juiste manier LocalBusiness Structured Data toe te voegen aan jouw website vergroot je de kans dat Google begrijpt wat bijvoorbeeld de openingstijden van jouw locatie zijn. Maar in deze data staan bijvoorbeeld ook het adres, klantenservice gegevens en nog veel meer. Door de Structured Data toe te voegen is de kans groot dat je beter zult presteren in de lokale zoekresultaten.
Google laat bij lokale zoekopdrachten vaak een zogenoemde ‘Local Pack’ zien. Een kaart wordt weergegeven met de daarbij behorende zoekopdrachten. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar bevestigingsmaterialen in Groningen? Dan heeft Google een mooi overzicht voor je waar je dit kunt kopen. Aangezien het Local Pack in veel gevallen boven de organische zoekresultaten komt te staan, biedt dit natuurlijk veel mogelijkheden als je een fysieke winkel of locatie hebt. Een premium plekje dus, voor niks.
De Structured Data voor LocalBusiness wordt niet alleen voor de zoekresultaten in Google Search gebruikt, maar ook voor zoekresultaten in Google Maps. Wanneer gebruikers op zoek zijn naar een bedrijf kan het zijn dat ze een carrousel te zien krijgen met de verschillende bedrijven. Is iemand in Groningen op zoek naar een plaats waar ze bevestigingsmaterialen kunnen kopen, dan kan Google eenvoudig jouw bedrijf met alle informatie tonen.
Er zijn verschillende manieren om de Structured Data toe te voegen aan jouw website. Zo zijn er plug-ins die de informatie automatisch kunnen omzetten naar Structured Data. Ook voor de LocalBusiness markup zijn hier mogelijkheden voor. Dit zal echter altijd een standaard output zijn. Zonde natuurlijk als je hier kansen laat liggen. Om de beste resultaten te behalen met de LocalBusiness markup is het zelf maken van een stukje code echt aan te raden. Logischerwijs kost dit wat meer tijd ten opzichte van een plug-in. Maar voor een permanente optimalisatie waarbij je ook nog premium plekjes kunt krijgen in de zoekresultaten is dat het meer dan waard.