Stories
Ben jij al bezig met adverteren op LinkedIn? In onze eerdere story legden we je uit hoe je hiervoor een bedrijfspagina opzet en waar je op moet letten bij het maken en publiceren van Linkedin Ads. Heb je nu een advertentie live staan? Dan is het erg belangrijk dat jij je LinkedIn Ads account meetbaar maakt, zodat jij de resultaten kunt analyseren. Hoe je dat doet, leggen we je uit in deze story!
Het is belangrijk dat een LinkedIn Ads account goed meetbaar is zodat je weet of jouw advertentie bereikt heeft wat jij wilde, en het jouw gemaakte kosten waard was. Op basis van de advertentie resultaten weet jij wat je moet gaan aanpassen om jouw volgende advertentie nog beter te maken. Het meetbaar maken van jouw LinkedIn Ads account is ook handig om goed op je budget te kunnen letten. Zo kun je zien of jouw budget goed besteed wordt, of dat je het beter kunt spenderen aan een ander manier van social advertising.
Wanneer je op LinkedIn adverteert, wordt het aangeraden om de LinkedIn Insight Tag te installeren. Deze tool kun je namelijk gebruiken om conversiemetingen in te stellen, remarketing campagnes te maken en om extra inzichten te krijgen in de gebruikers die jouw LinkedIn Ads hebben gezien.
Het instellen van de LinkedIn Insight Tag is niet moeilijk als je al een Google Tag Manager account hebt. Als eerste zoek je jouw Insight Tag code op in jouw LinkedIn Ads account. Hiervoor ga je naar “assets”, klik je op Insight Tag en dan naar “Insight Tag installeren”.
Klik nu op op “Ik gebruik tag manager” en je ziet nu je Insight Tag ID (“partner-ID”). Kopieer deze want die heb je later nodig.
Log in bij Google Tag Manager, en klik in de linkerkolom op "Tags". Vervolgens klik je rechts op "nieuw".
Nu opent een pagina. Links boven kan je deze een naam geven. Klik nu op het potloodje recht boven en zoek vervolgens naar LinkedIn.
Vul nu de Insight Tag id in die je gekopieerd hebt.
Voeg de trigger toe alle pagina’s, en klik rechtsboven op "opslaan".
Heb je twijfels of het goed werkt? Test de tag dan met behulp van de voorbeeldfunctie. Als je daarna op "publiceren" klikt, heb je de LinkedIn tag met succes geïnstalleerd!
Naast de LinkedIn Insight Tag is het handig om ook de conversies van jouw LinkedIn Ads te gaan meten. Bij conversies denk je waarschijnlijk direct aan bestellingen, maar in dit geval zijn het alle acties die een LinkedIn gebruiker kan uitvoeren op jouw advertentie. Voorbeelden hiervan zijn klikken op een button, een pdf downloaden en/of openen of het doorklikken naar jouw website.
Ook kun je de conversies op jouw website meten. De LinkedIn Ads worden dan geoptimaliseerd om zoveel mogelijk conversies op je website plaats te laten vinden. Dit kan een verkoop van een product zijn, maar ook een aanvraag van een offerte of het inschrijven voor een nieuwsbrief.
Zoals we in Google Ads data meten, kunnen we ook via LinkedIn campaign manager de impressies, klikken, conversies, kosten enzovoort van jouw LinkedIn Ads meten. Dit geeft waardevolle informatie over hoe jouw advertentie gepresteerd heeft. LinkedIn gaat nog wat verder in het weergeven van resultaten, want je kunt specifieke gegevens inzien van de LinkedIn gebruikers die je bereikt hebt. Denk hierbij aan data als functie, bedrijf, branche, ervaringsniveau en locatie van de LinkedIn gebruiker.
Door deze data kritisch te analyseren, weet je precies waar jouw LinkedIn Ads goed op gepresteerd hebben, en waar het beter kon. Zo wordt elke LinkedIn advertentie steeds beter en beter!
Geschreven door Anjo
13-04-2021
in: Online marketing / Social Media / Advertising
Je bent op 0% van het artikel