Stories

Google Ads introduceert de Image extensie

De afgelopen jaren heeft Google het format van de tekstadvertentie (Search Ad) een aantal keren uitgebreid met extra opties en uitbreidingen. Sinds kort is het mogelijk om de advertentie te verrijken met de Image Extension. Dit maakt dat er naast de tekstuele aansluiting op de zoekopdracht nu ook een afbeelding toegevoegd kan worden aan de zoekcampagnes. Deze springt bij de zoeker meteen in het oog, zeker omdat lang niet alle adverteerders gebruik maken van afbeeldingen. Op jouw link klikken wordt dus meteen aantrekkelijk: jouw presentatie wekt een gevoel van vertrouwen en professionaliteit. Hoe dit werkt en wat de eerste resultaten zijn van deze bèta lichten we in deze story verder toe.

Wat is een image extensie?

Een image-extensie is een uitbreiding van een zoekadvertentie met aanvullende informatie over het bedrijf, de service of het product. Met deze informatie wordt de aantrekkingskracht en zo de doorklik van de advertentie verhoogd. De image extension is niet volledig nieuw binnen de Google zoekresultaten. In de organische resultaten zijn deze al lange tijd zichtbaar.

Uitlevering Image Extension

De daadwerkelijke toepassing van deze extensie is redelijk recht-toe-recht-aan. Net als een relevante tekstadvertentie op de zoekterm waarop je adverteert wil je ook dat het beeldmateriaal aansluit bij de zoekopdracht. Het voorbeeld hiernaast van Google geeft hier direct de koppeling, een zoekopdracht naar een ovenschaal behoeft een afbeelding passend bij de zoekopdracht.

Toepassing en eerste resultaten

Hoewel de bèta nog niet voor iedereen beschikbaar is, is het de verwachting dat deze update in de komende maanden uitgerold wordt over alle accounts. Om de feature efficiënt en effectief te kunnen implementeren heeft Google twee opties om deze update door te voeren in het account, handmatig en geautomatiseerd (dynamisch).

Vooralsnog wordt deze extensie alleen op de telefoon uitgeleverd. De eerste resultaten geven aan dat dit bij 30 tot 50% van de vertoningen gebeurt. Google geeft aan dat deze toevoeging een verhoging van de doorklik (CTR) met 10% verhoogt. Het verhoogt de kans dat er op je advertentie geklikt wordt zonder dat de kosten per klik (CPC) verhogen.

Toepassen van de image-extension

De afbeeldingen die je uploadt (maximaal 20) moeten van hoge kwaliteit zijn. Ze dienen bovendien relevant te zijn voor je zoekwoorden met als doel je producten en services zo goed mogelijk weer te geven. De foto’s moeten bovendien aan onderstaande richtlijnen voldoen, wil je voorkomen dat ze worden afgekeurd:

  • Beeldverhouding: 1:1 (vierkant) of 1.91:1 (liggend). In het eerste geval geldt een minimum aantal pixels van 300 x 300 maar wordt 1200 x 1200 aanbevolen. Voor liggende afbeeldingen zijn de minimale en aanbevolen resoluties respectievelijk 600 x 314 en 1200 x 628.
  • Bestandsindeling: .png, .jpg of een statische .gif.
  • Maximale bestandsgrootte: deze bedraagt 5120 KB.
  • Plaatsing van content: indien gewenst moet deze dan in de middelste 80% van de afbeelding staan.

Besef wel dat het tot vijf werkdagen kan duren voordat iedere afbeelding in Google alle kwaliteits- en beleidscontroles met goed gevolg doorstaan heeft. Pas na volledige goedkeuring kunnen ze worden weergegeven. Ook is het van groot belang dat jij alle wettelijke rechten op een afbeelding bezit, of schriftelijke toestemming om die te gebruiken voor commerciële doeleinden.

Ook willen we er graag op wijzen dat, net als bij tekstadvertenties, er kosten per klik in rekening worden gebracht zodra iemand je beeldextensie aanklikt. Het bedrag is hetzelfde als bij een advertentie zonder afbeelding.

Maximaal effect

Met de volgende tips haal je bij de implementatie van image extensions het maximale uit je advertentiecampagne.

  1. Baseer je op de accountstructuur: zolang je een goed gestructureerd account hebt en je relevantie wilt vergroten, wordt advertentiegroepniveau aangeraden. Wil je afbeeldingen snel kunnen implementeren? Dan is het verstandig je beeldextensies op campagneniveau te maken.
  2. Moeite vs. prestaties: kies in ieder geval voor drie unieke en relevante afbeeldingen om aan je campagne toe te voegen.
  3. Wissel beeldverhoudingen af: vierkante afbeeldingen (1:1) komen het beste naar voren in de zoekresultaten. Maar afwisseling wordt gewaardeerd en daarom kun je af en toe ook een liggend plaatje (1.91:1 verhouding) gebruiken. Sowieso heb je de mogelijkheid om je afbeeldingen binnen de minimale resolutie bij te snijden.
  4. Relevantie: uiteraard kies je niet lukraak een foto bij een artikel of categorie. Upload dan ook foto’s die volledig passen bij je content en er een duidelijk raakvlak mee hebben. Zo niet, dan verwar je je lezer als die de afbeelding te zien krijgt. Bij gebrek aan relevantie kan Google daar namelijk een stokje voor steken.
  5. Het nut van een extensie: zeker in combinatie met een passende achtergrond kan informatie gemakkelijk worden overgebracht wanneer tekst alleen niet voldoende is. Deze achtergrond moet dan wel neutraal genoeg zijn, oftewel niet te druk. Anders schiet je alsnog je doel voorbij.

Zet het breed in en kies meerdere afbeeldingen en stijlen om mee te experimenteren. Zo kom je uiteindelijk tot een uitgebreide verzameling aan in te zetten beeldmaterialen voor advertenties. Denk aan duidelijke productafbeeldingen en creatieve visualisaties van de onderwerpen waar jouw pagina’s over gaan.

Wanneer tekst niet voldoende is, wordt informatie gemakkelijk overgebracht via deze extensie.

Interesse?

Kan jouw campagne wel afbeeldingen gebruiken om bezoekers te overtuigen op jouw advertenties te klikken? Neem dan contact op met 050media! Samen kijken we of we jouw campagne kunnen versterken. Mocht je er graag eentje willen opzetten, dan kun je uiteraard ook bij onze allround marketing experts terecht. Kom je gauw langs voor een kopje koffie en een goed gesprek? Dan kunnen wij je helpen jouw verhaal aan je doelgroep te vertellen.

0%

Geschreven door Ewoud

26-07-2021

in:

Je bent op 0% van het artikel