Hoe bind je de Duitse klant aan jouw webwinkel?

Als je als bedrijf succes hebt op de Nederlandse markt is het een logische vervolgstap om activiteiten uit te breiden naar de buurlanden, bijvoorbeeld naar Duitsland. Maar ook al zijn de Duitsers onze buren, er zijn belangrijke verschillen tussen Duitse en Nederlandse consumenten. Hoe zorg je er als ondernemer voor dat je goed inspeelt op de Duitse online markt? In dit artikel gaan we op zoek naar het antwoord op deze vraag. Lees het artikel in 6 minuten. 

Hoe prikkel je de Duitse consument om bij jouw webwinkel te (blijven) kopen? 

Een eigen Duitse website is zonder meer onmisbaar, omdat je de klant daarmee aanspreekt in zijn of haar eigen taal. Daarnaast is het goed om er rekening mee te houden dat de gemiddelde Duitse klant zich anders gedraagt dan de gemiddelde Nederlandse klant. Zo is het zeer belangrijk voor Duitse online consumenten dat ze aangesproken worden in hun eigen taal. Tevens is het hierbij van belang dat teksten foutloos zijn. 

Uit marketingonderzoek is gebleken dat er in Duitsland veel waarde wordt gehecht aan producten en diensten van hoge kwaliteit. Verder worden producten sneller aangeschaft wanneer deze gratis worden verzonden en het retourbeleid helder en eenvoudig is. Ook is de Duitse klant gevoelig voor speciale acties zoals extra korting. Scherpe aanbiedingen zijn voor de Duitse consumenten een belangrijke reden om uw merk of uw product trouw te blijven.

Bovenstaande punten zijn essentieel bij het ontwikkelen van een goede marketingstrategie voor de Duitse online markt. Daarnaast moeten ook de juiste activiteiten worden opgenomen in de marketingstrategie. De belangrijkste activiteiten zijn: SEO (Search Engine Optimization) en, het vinden van de juiste marktplaatsen en actief zijn op relevante netwerksites. 

Zorg voor een goede organische vindbaarheid

Om de bekendheid in Duitsland met jouw bedrijf te vergroten is het aan te raden om veel aandacht te besteden aan de vindbaarheid van je website.

Dit doe je door middel van Search Engine Optimization. Hoe hoger de site scoort bij de zoekresultaten, des te groter de kans op meer bezoekers en een dus een hogere omzet. Een SEO-strategie is erop gericht om jouw webwinkel op de juiste zoekwoorden hoog te laten scoren in zoekmachines zoals Google.

Gemiddeld duurt het minimaal twee jaar voordat je op de eerste pagina van Google staat. De leeftijd van je webpagina speelt hierbij een belangrijke rol. Daarnaast zijn er ook factoren waar je wel invloed op uit kunt oefenen, zoals de sterkte van je backlinkprofiel en het zoekvolume van de gebruikte zoekwoorden.

Als aanvulling hierop is het van meerwaarde om gebruik te maken van Search Engine Advertising (SEA). 050media is de expert op het gebied van SEO en SEA die je hierbij uitgebreid kan ondersteunen. 

Het vinden van de juiste marktplaatsen

Verreweg de meeste aanbieders verkopen hun merken en producten zowel via hun eigen website als via marktplaatsen. Steeds vaker worden marktplaatsen als zoekmachine gebruikt in plaats van Google. In Duitsland zijn Amazon, eBay en Otto de grootste online verkoopplatforms.    

Naast algemene marktplaatsen zijn er ook specifieke marktplaatsen die zich meer op een bepaalde niche richten. Als je exclusieve producten verkoopt is het zeker belangrijk om hierop actief te zijn. 

In Duitsland is Amazon verreweg de grootste online marktplaats. Daarom gaan we hier iets dieper op in. Omdat Amazon de grootste marktplaats van Duitsland is, is dit een plek waar je relatief gemakkelijk veel producten kunt verkopen. Maar hoge verkoopcijfers en een hoge omzet zijn niet hetzelfde. Bij Amazon ben je namelijk veel geld kwijt aan provisie en advertising.

Door gebruik te maken van diverse tools kun je werken aan het verhogen van je omzet. Voorbeelden zijn Storefront, Sponsored Brands (advertenties voor je Storefront) en Profitwiser. Het is aan te raden om je bij Amazon zoveel mogelijk op de sterk winstgevende producten te concentreren. 050media heeft hiermee ruim ervaring opgebouwd en werkt uitsluitend met Duitstalige marketeers die de Duitse markt door en door kennen. 

Maak gebruik van social media en netwerksites

Social media zijn in Duitsland steeds belangrijker geworden voor de omzet van bedrijven. Facebook is in Duitsland, net als in Nederland een belangrijk online platform. Maar is het is wel goed dat je je bedenkt dat Duitsers gemiddeld minder tijd besteden aan social media dan elders in de wereld. Daarnaast leggen ze sterk de nadruk op betrouwbaarheid en kwaliteit.

Dat verklaart ook de grote van Xing. Dit is een van de eerste grote netwerksite die in Duitsland werd geïntroduceerd en daardoor groter dan LinkedIn. Het platform biedt je een groot aantal kansen om de bekendheid van je bedrijf of merk en je autoriteit te verhogen. Je bedrijfspagina is het startpunt van Xing. 

Hier vermeld je de belangrijke gegevens over het bedrijf, vacatures en contactgegevens. Je beschikt over een grote flexibiliteit om de opmaak van je pagina’s zelf in te richten. Xing houd voor je bij wie je pagina bezoekt en stelt je in staat contact op te nemen met bezoekers.

Xing biedt een groot aantal mogelijkheden om je zichtbaarheid te vergroten. Enkele voorbeelden:

  • Advertising met optie om te segmenteren op basis van branche, opleidingsniveau, regio en leeftijd 
  • Xing-groepen: Geschikt om relevante contacten op te doen door eigen artikelen te posten. Daarbij is het belangrijk meer nadruk te leggen op kwantiteit dan op kwaliteit.
  • Events promoten: Bij Xing kun je bijhouden welke klanten en bedrijven je events bezoeken. Zo weet je direct wie de relevante partijen kunnen zijn om contact mee op te nemen  

Naast netwerksites zijn influencers steeds belangrijker geworden bij het promoten van producten. Dit is Duitsland niet anders dan in Nederland. 

Tips & Trics

De Duitse markt is een interessante markt. Met dit artikel hebben we laten zien waar je kansen liggen. Dit zijn in het kort onze aanbevelingen: 

  • Start met een Duitse website.
  • Bind Duitse klanten aan je website door gebruik te maken van kortingen en speciale acties, een helder retourbeleid te hebben, geen verzendkosten te rekenen en door producten of diensten te verkopen van hoge kwaliteit. 
  • Maak gebruik van Duitstalige SEO- en SEA-strategieën.   
  • Ontwikkeling je eigen speciale strategie voor marktplaatsen zoals Amazon, eBay en Otto  
  • Werk ook in Duitsland aan je naamsbekendheid met Facebook en LinkedIn, maar bedenk goed dat je niet om Xing heen kunt en ook hierop zeer actief zult moeten zijn.
  • Verken de mogelijkheden om via influencers je naamsbekendheid te vergroten  

Wil je hulp bij het uitbreiden naar Duitsland?

Neem dan contact op met 050media door het onderstaande contactformulier in te vullen of door te bellen naar 088-1451400. Uiteraard kun je ook langskomen op het kantoor om in alle rust de mogelijkheden te bespreken en een plan op te stellen

Contactformulier

* Verplichte velden

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Maak een afspraak

050Media nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Google partner Admarkt gecertificeerd Lightspeed partner