Story

Hoe pas ik mijn strategie aan op de Google Spam update en de Google Helpful Content update?

In december hebben er twee belangrijke Google updates plaatsgevonden. Het gaat om de Google Spam update van december 2022 en de Google Helpful Content update, die beiden in december 2022 wereldwijd zijn uitgerold. De updates zorgen voor grote veranderingen in de organische posities in Google. Wat de updates zijn, hoe ze in relatie staan tot elkaar en hoe je hier mee om moet gaan lees je in deze Story.

Wat is de Google link Spam Update van december 2022?

Google update regelmatig haar eigen, op AI-gebaseerde, spam preventie systeem SpamBrain. Dit systeem moet ervoor zorgen dat gebruikers zo min mogelijk last hebben van spam en een zo eerlijk mogelijk resultaat te zien krijgen bij hun zoekopdracht. 

De nieuwe update zorgt ervoor dat Google’s SpamBrain niet alleen spam kan detecteren, maar ook kan zien welke inkomende en uitgaande links zijn aangekocht of welke websites gemaakt zijn met het doel om uitgaande links op te zetten. Het gaat hierbij nu om websites die ook wel linkfarms worden genoemd. Je kunt het zien als een website die enkel en alleen gebouwd is om links op te plaatsen, zonder rekening te houden met de inhoud of logica achter de link. Meestal linken de linkfarms ook naar elkaar, waardoor je een groep krijgt van linksfarms. Met linkfarms wordt geprobeerd om hoger te komen in de zoekresultaten. Dit is een achterhaalde techniek die vroeger effect had, maar momenteel hard wordt afgestraft. 
Wanneer Google links naar jouw website detecteert die volgens het systeem niet-natuurlijk verkregen zijn, zal dit een negatief effect hebben op jouw ranking in Google, omdat de waarde van de links niet langer wordt meegenomen door Google. Voor nu zal Google vooral de linkfarms straffen.

 

Google geeft duidelijk aan dat SpamBrain gebruikers moet beschermen tegen onnatuurlijk verkregen posities. Wil je toch links naar jouw domein laten verwijzen als een sterk fundament voor jouw website, dan is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de link context mee te geven. Een losstaande link levert niet veel meer op. Bovendien wordt relevantie steeds belangrijker. Het domein waar jouw link op staat moet relevant zijn voor jouw bedrijf. 

Wat is de Google Helpful Content update?

In december 2022 heeft Google haar nieuwe helpful content systeem gelanceerd. De Google Helpful Content update houdt zich bezig met de content die te vinden is op een website. Google wil de ervaring van de zoekmachine voor gebruikers verbeteren. Dit wil de zoekmachine doen door antwoorden op vragen en problemen snel en eenvoudig weer te geven. Het wil gebruikers voorzien van relevante en hoge kwaliteit content. Dit betekent dat jouw website alleen nog een kans maakt om in de organische posities van Google te komen als je website waarde toevoegt voor de gebruiker. 

Het systeem zorgt ervoor dat content die gemaakt is om gebruikers van nieuwe en nuttige informatie te voorzien, goed wordt beloond. Wanneer het systeem opmerkt dat een gebruiker tevreden is met de content, zal de content nog meer waarde krijgen. Bovendien geeft Google aan dat wanneer het systeem meerdere porties lage kwaliteit content detecteert, dit negatieve invloed heeft op de gehele website, ook op de hogere kwaliteit content. De algemene kwaliteit van content over de gehele website is daarom erg belangrijk.

 

Hoe maak ik helpful content?

Google heeft een aantal richtlijnen gegeven hoe je content kan creëren die volgens Google waardevol is. Het gaat om informatie die betrouwbaar is en gecreëerd is om de gebruiker content te leveren die van toegevoegde waarde is op de zoekopdracht. Allereerst is het belangrijk dat je kwaliteit levert en je inleeft in de gebruiker. Waar is de gebruiker naar op zoek en hoe geef ik antwoord op zijn vraag of hoe los ik het probleem op met behulp van content? Dit zijn belangrijke vragen die je jezelf moet afvragen voordat je begint met het schrijven van de content. 

Om je een handje te helpen heeft Google zelf een aantal vragen opgesteld waarmee je jouw content kunt evalueren.

De volgende vragen kan je jezelf stellen om je content te evalueren:

Is je content voorzien van originele informatie, onderzoek of analyses?

Is je content voorzien van substantiële, volledige en een uitgebreide omschrijving van het onderwerp?

Geeft de content informatie die meer zegt dan alleen het voor de hand liggende?

Wanneer de content gebaseerd is op andere bronnen, is er zelf waarde toegevoegd aan de content in plaats van alleen het kopiëren van de andere bronnen?

Geeft de titel een omschrijving van het onderwerp?

Is de pagina een pagina die een gebruiker graag zou willen delen of aan wil bevelen aan anderen?

Zou je deze pagina kunnen verwachten in een magazine, encyclopedie of boek?

Heeft deze pagina een toegevoegde waarde ten opzichte van andere pagina’s in de zoekresultaten?

Wanneer je met deze vragen je content evalueert is het waarschijnlijk dat Google je content als waardevol ziet. Let wel, het is en blijft een aanbeveling vanuit Google en dus geen garantie dat je hierdoor direct op pagina één zult terechtkomen.

 

Hoe ga je te werk na de nieuwe updates van Google?

Bij 050media blijven we onze strategieën aanpassen aan de nieuwste trends. De Spam Update en Helpful Content Update hebben er dan ook voor gezorgd dat de SEO-strategie een aantal aanpassingen heeft gekregen. 

De focus gaat meer naar het bedienen van de gebruiker in plaats van naar het opbouwen van autoriteit met behulp van externe links. Het wordt belangrijker om de autoriteit te bouwen op basis van waardevolle content die de gebruiker zoekt. 

Daarnaast wordt het belangrijker om creatief om te gaan met de linkstructuur. Het is van belang om on-page de juiste interne linkstructuur aan te brengen. Dit maakt het gebruik van de website eenvoudiger, waardoor Google jouw website sneller ziet als een gebruiksvriendelijke website. Hiermee scoor je natuurlijk punten bij Google, waardoor je meer kans maakt op een mooie plek in de organische zoekresultaten.

0%

Geschreven door Isa

19-01-2023

in: SEO / Online marketing / Linkbuilding

Je bent op 0% van het artikel