Stories

Wat is de Google Pagespeed score en hoe zet je het in voor jouw website?

Steeds vaker krijgen wij vanuit klanten vragen over Google Pagespeed, de tool van Google waarmee je de kwaliteit van je website kunt bekijken. Vaak is dit omdat ze zelf of via iemand anders een scan gedaan hebben waarbij de score tegenviel. Ze concluderen dan dat de website of webshop niet snel genoeg is en willen dit gaan verbeteren. En terecht wat ons betreft, want dit gaat steeds belangrijker worden. In deze story leggen we je uit waarom!

Wat is de Google Pagespeed score?

We willen gelijk het misverstand uit de wereld helpen dat de Google Pagespeed score volledig gelijk staat aan de snelheid van de website. Dit is namelijk niet het geval! De laadtijd van een website is namelijk de totale tijd die het kost om alle bestanden in te laden samen met de gevoelsmatige snelheid van de bezoeker. Dit laatste is een complexer geheel van onderdelen, die de uitkomst van de som bepaalt. En laat dat nou net iets zijn wat Google Pagespeed steeds beter in kaart weet te brengen. De Google Pagespeed score probeert dus in cijfers uit te drukken wat de gevoelsmatige snelheid is en daarmee hoe positief de gebruikerservaring zal zijn van een website.

Google Pagespeed probeert in cijfers uit te drukken wat de gevoelsmatige snelheid is en daarmee hoe positief de gebruikerservaring zal zijn van een website.

De diepte in met Google's web vitals

Sinds de zomer van 2020 heeft Google de eerdere verzameling metrics samengevat in drie KPI's (de zogenaamde web vitals) namelijk LCP, FID en CLS. Deze waarden maken het gemakkelijk om in één oogopslag te zien hoe je website scoort op de belangrijkste punten voor gebruikers. We zullen de drie web vitals nu één voor één uitleggen.

Largest Contentful Paint (LCP)

Dit is onderdeel van de gevoelsmatige snelheid en meet de laadtijd van het grootste object van de website. Deze moet rond en liefst lager dan 2.5 seconden liggen voor een positieve gebruikerservaring. Wanneer een website laag scoort op LCP, dan kan het zijn dat een website stukje voor stukje ingeladen wordt. De afbeeldingen rollen als het ware af waardoor het eeuwig lijkt te duren voor de website helemaal geladen is.

Cumulatieve Layout Shift (CLS)

Deze waarde meet de visuele stabiliteit van de website. Ook op deze waarde wil je het liefst zo laag mogelijk scoren. CLS is misschien wel dé web vital waar een bezoeker zich het meest aan stoort als de waarde te hoog is. Een voorbeeld van een te hoge CLS waarde is dat als een website volledig ingeladen lijkt te zijn maar tijdens het scrollen toch ineens alles verschuift. Dit kan enorm storend zijn voor je gebruikers! Hoe hoger deze waarde hoe groter dus de frustratie van je gebruiker.

First Input Delay (FID

Deze KPI meet hoe lang het duurt voordat een gebruiker actie kan uitvoeren op een website. Idealiter ligt deze waarde rond de 100 milliseconden of lager is zodat een gebruiker zo snel mogelijk de website kan gebruiken. Deze web vital is vooral belangrijk bij gebruikers die al precies weten wat ze willen op jouw website, bijvoorbeeld het zoeken naar een specifiek product. Wanneer het dan te lang duurt voordat een gebruiker ergens op kan klikken of in de zoekbalk kan typen, haakt de gebruiker af.

Is je Google Pagespeed score belangrijk voor jouw bezoekers?

Een hogere Google Pagespeed score kan zeker bijdragen aan de conversieratio van je bezoekers. Wanneer jouw website gevoelsmatig als snel ervaren wordt, zal een klant eerder tevreden zijn en dus ook eerder tot aankoop overgaan en/of weer terugkomen. Als jij de maximale conversieratio wilt behalen met je webshop of website dan is dit zeker iets om mee aan de slag te gaan.

Google Pagespeed update van 2021

En het wordt ook alleen maar belangrijker! Het lijkt er namelijk op dat Google in mei dit jaar een update gaat uitrollen op het gebied van de Google Pagespeed score. Het gaat dan ook een belangrijke rol spelen in de organische posities in de zoekmachine van Google. Tijd voor actie dus! Anders bestaat de kans dat jouw concurrenten jou inhalen omdat zij wél hun website geoptimaliseerd hebben voor de Google Pagespeed score.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Onze webbouwspecialisten kunnen jouw webshop of website helpen met het optimaliseren voor deze Google Pagespeed update. Zo maken wij gebruik van ons eigen ZilverCMS die in de basis al erg schoon en snel is. Ook met andere content management systemen kunnen wij de klus klaren! Zeker als jouw website of webshop al wat langer draait, kan het best zijn dat hoog tijd is voor een update.

0%

Geschreven door Toine

04-02

in: Development / SEO

Je bent op 0% van het artikel