Hoe moet je je SEO-strategie aanpassen op de MUM-update?
Kwalitatieve content
De belangrijkste verandering na de MUM-update is dat Google meer waarde hecht aan kwalitatieve content. Dit betekent dat je ten eerste kritisch moet kijken naar de content van je website. Inhoudelijk moet de juiste informatie worden gedeeld. Het liefst is dit nieuwe informatie, zodat jouw website waarde toevoegt aan de zoekresultaten van de gebruiker. Omdat Google steeds beter wordt in het lezen van pagina’s, kan het beter inschatten of een pagina van waarde is bij een bepaalde zoekopdracht. Waar eerder de dichtheid van het keywoord belangrijk was, is nu de context om het keywoord belangrijk. Bovendien moet de content nu relevant zijn. Dit kan betekenen dat je de content op je website vaker aan moet passen, zodat het up-to-date blijft.
Google gaat bovendien meer waarde hechten aan de gebruikerservaring. Daarom is het belangrijk om je pagina ook naar de gebruiker in te richten. Dit kun je doen door bijvoorbeeld belangrijke zaken op de pagina te highlighten.
Vraaggestuurd zoeken
Wil je goed inspelen op het nieuwe vraaggestuurde zoeken? Dan is het verstandig om FAQ’s te schrijven. De veelgestelde vragen worden op de pagina beantwoord. Het is hierbij van belang dat het antwoord op de vraag direct in het begin van de alinea wordt gegeven.
Veranderende SERP
Een andere grote verandering die we al zien is de manier waarop Google haar resultaten weergeeft. Steeds vaker zien we dat featured snippets een prominente plaats krijgen in de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk om in te spelen op de featured snippets die worden getoond bij de zoekresultaten van jouw zoekwoorden. De focus van je SEO-strategie ligt hierdoor niet alleen meer bij de content die je toont, maar ook op hoe je deze content gaat indelen. Heb je een gestructureerde pagina die goed te lezen is voor Google, dan is de kans op een featured snippet aanzienlijk groter.
Een groot nadeel van de featured snippets is dat de CTR (click through rate) daalt. Gebruikers zullen sneller antwoord hebben op hun vraag, waardoor ze niet meer naar een webpagina hoeven. Des te belangrijker het gaat zijn om betrokken te zijn in een featured snippet.
Ook afbeeldingen worden steeds belangrijker, omdat Google haar informatie uit verschillende bronnen gaat putten. Hier kun je op inspelen door je afbeeldingen te optimaliseren. Gebruik bijvoorbeeld een informatieve titel en vul de alt-tekst in. Zo kan Google jouw afbeelding ook 'lezen' en gebruiken in de zoekopdrachten. Google gaat vaker afbeeldingen vertonen als zoekresultaat. Een mooie kans om een positie in de SERP te pakken.
De nieuwe MUM-update is een grote jongen. Het is daarom erg belangrijk nog eens kritisch naar je huidige SEO-strategie te kijken. Er zijn veel kansen en mogelijkheden om goed te blijven presteren en bovendien je concurrenten voor te blijven