Story
Het is inmiddels een maand geleden dat Google de nieuwe Core Update in werking heeft gezet. Google komt regelmatig met updates die invloed hebben op het ranking algoritme, dit is daar een van. De update heeft opmerkelijke veranderingen aangebracht in de rankings, die voor sommige domeinen erg positief zijn, maar voor anderen kan het even schrikken zijn. Tijdens het uitrollen van de update was de volatiliteit in het algoritme extreem hoog! In deze story lees je de belangrijkste veranderingen na de update en wat dit voor jouw website kan betekenen.
Nu de update helemaal is uitgerold, zijn de grootste veranderingen aan de hand van data duidelijk geworden. Een van de veranderingen is dat video steeds beter scoort dan tekst. TikTok en Youtube zijn dan ook de grootste winnaars. Video websites in het algemeen zijn 25% gestegen in de rankings. Een tweede belangrijke ontwikkeling is dat specialistische websites meer autoriteit hebben gekregen ten opzichte van algemene websites die op ieder onderwerp proberen te ranken. Nieuwssites zijn hier een goed voorbeeld van, deze verloren gemiddeld 4% in hun rankings in Google. Bij Wikipedia is dit hetzelfde verhaal, dit is een algemeen domein dat enorm veel onderwerpen omvat. De update heeft ook een nadelig effect gehad voor deze website. Verder hebben prijsvergelijkers, online woordenboeken en marktplaats.nl ook posities in moeten leveren om dezelfde reden.
Today, we're releasing a broad core update, as we do several times per year. This update is called the May 2022 core update. Learn more: https://t.co/7kFklwdkAb
— Google Search Central (@googlesearchc) May 25, 2022
Nu de update inmiddels een tijdje actief is kan het volgende geconcludeerd worden: de update heeft veel volatiliteit gebracht in de rankings, wat voornamelijk verliezers met zich meebracht. Het komt er op neer dat Google zijn vermogen om zoek intenties en content te begrijpen steeds beter wordt. Relevante, onderwerp omvattende en complete content was al tijden erg belangrijk, en deze update bewijst dat opnieuw.
Het kan zijn dat jouw website hard is getroffen door de laatste Core Update. Er zijn in dit geval geen specifieke acties die je kunt ondernemen om het op te lossen. Sterker nog, dat je website minder rankt door de update hoeft niet direct iets te zeggen dat er iets verkeerd is met je website. Echter heeft Google wel een lijst samengesteld met vragen die je jezelf kunt stellen als je website geraakt is door een core update, deze lijst wordt na iedere Core Update bijgewerkt.
Content is king, dat blijkt opnieuw uit deze update. Hier volgen een aantal tips om er voor te zorgen dat Google jouw content begrijpt en je hierdoor mogelijk boven je concurrent gaat ranken:
Schrijf originele content
Omvat het onderwerp waarover je schrijft zo uitgebreid mogelijk
Zorg ervoor dat je content duidelijke inzichten biedt
Zorg voor een titel (H1) welke de inhoud van de content goed omschrijft
Schrijf je content op een manier waardoor de mensen die het lezen de content willen delen