Dankzij deze events kan je het gedrag van je bezoeker meer gedetailleerd inzien. Met deze gegevens kan je beter inspelen op de customer journey van de klant.
Story
Google is met een complete metamorfose van hun analytics kanaal gekomen met de nieuwe Google Analytics 4, kort gezegd GA4. We kunnen zeggen dat dit één van de meest ingrijpende updates is die Google heeft uitgevoerd. In deze story lees je precies wat er verandert, hoe je met deze verandering om kunt gaan en hoe je het meeste uit GA4 kunt halen.
Het analytics kanaal waar Google haar statistieken nu op toont heet Google Universal Analytics (UA). Dit is het programma dat we allemaal gewend zijn. Het einde van Google Universal Analytics is in zicht. Vanaf 1 juli 2023 zal de Universal Analytics geen data meer verzamelen. Na deze datum kun je nog zes maanden de data inzien, daarna zullen ook deze gegevens worden verwijderd. Uitstellen is nu geen optie meer, begin vandaag nog met GA4. Wij raden aan om zo snel mogelijk over te stappen naar Google Analytics 4. Hieronder leggen we je uit waarom.
Zoals je hebt kunnen lezen zorgt de metamorfose voor een grote verandering. Dit klinkt ingewikkeld en tijdrovend, maar uiteindelijk levert het je meer bruikbare data op.
Het eerste grote verschil zit hem in de manier van resultaten tonen. Google Universal Analytics toont de resultaten op basis van sessies en pageviews. Google Analytics 4 maakt gebruik van event-driven data model voor metingen. De sessies worden vervangen door events en parameters. Dit betekent dat events gemeten worden en hierdoor gebeurtenissen gemeten worden. Door elk event komt er extra informatie in GA4. Gelukkig zijn in GA4 al enkele events als standaard ingesteld. Het voordeel is dat scrolls, telefoonklikken en e-maillinks bijvoorbeeld automatisch al gemeten worden.
Dankzij deze events kan je het gedrag van je bezoeker meer gedetailleerd inzien. Met deze gegevens kan je beter inspelen op de customer journey van de klant.
Bovendien haalt Google de gebeurtenissen uit de gehele levensduur van een gebruiker. Zo wordt de data uit apps en de website met elkaar gecombineerd, zodat je een completer beeld krijgt van het gedrag van een gebruiker. De mogelijkheid om data cross-platform te meten geeft meer inzicht in de prestaties van de verschillende platformen. Bovendien zorgt dit ervoor dat een gebruiker niet meer als dubbele gebruiker wordt geteld.
Google heeft de beschikbare rapporten flink veranderd. Zo zijn er minder standaardrapporten beschikbaar, maar zijn er meer mogelijkheden om zelf rapporten te voorzien van de belangrijkste KPI´s van jouw online platform. Het is mogelijk om de rapporten aan te passen met de segmenten, dimensies en statistieken die jij graag wil zien. Zo krijg je alleen de data te zien die voor jou van toegevoegde waarde is.
De rapporten geven volgens Google beter inzicht in de volledige customer journey. De inzichten in de customer journey zijn natuurlijk erg waardevol om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website bijvoorbeeld te verbeteren, maar je kunt de gegevens ook inzetten voor herhaalaankopen.
Tegenwoordig worden steeds vaker ‘third-party’ cookies geblokkeerd door browsers. Dit heeft tot gevolg dat het lastiger is om een gebruiker te volgen op het internet. Gelukkig heeft GA4 zich hierop voorbereid. Aan de hand van machine learning zal Google de data aanvullen. Dit geeft inzicht in “ontbrekende” data. Daarnaast heeft de nieuwe Analytics de mogelijkheid om de data van de bezoekers te kunnen verwijderen.
Een groot nadeel aan de overstap naar Google Analytics 4 is dat je geen data uit Google Universal Analytics meeneemt. Je moet daarom opnieuw beginnen met het verzamelen van gegevens. Dit is gelijk de grootste reden om nu je GA4 in te richten. Wanneer je je GA4 inricht kun je de UA alsnog gebruiken. Je kunt historische data daardoor nog steeds inzien.
Om het meeste te kunnen halen uit GA4 is het belangrijk om je property goed in te richten. Dit is namelijk de manier waarop je de juiste gegevens verzameld en je daadwerkelijk iets kunt doen met de verzamelde data. Bij 050media gebruiken wij een uitgebreide checklist voor het instellen van de properties van onze eigen domeinen en die van onze klanten. Hierbij zijn er verschillende punten die je moet aanpassen op account en property niveau. Zo is het belangrijk dat je je doelen die je op UA hebt ingesteld en meet, ook instelt op GA4.
De server side tagging is een technische oplossing om ervoor te zorgen dat wanneer iemand de website bezoekt dat alle data eerst naar een server gestuurd wordt en daarna pas naar een externe platform zoals GA4. Dit is dan het eigen domein waardoor het niet geblokkeerd wordt door browsers (first party).
Om een goede start te maken met Google Analytics 4 hebben we een instellingen-checklist voor je gemaakt. Zo zorg je ervoor dat je GA4 klaar is voor het eerste gebruik.
Het koppelen van Search console, Google Ads en Merchant Center;
Intern verkeer definiëren;
Bewaartermijn van 2 maanden overzetten naar 14 maanden;
Gebeurtenissen en doelen migreren uit Universal Analytics;
Property instellen checken of het bijvoorbeeld op euro staat;
Tagging instellen;
Voor webshops, betalingsproviders uitfilteren.
Wacht niet langer en begin vandaag. Het kost tijd om te wennen aan GA4 (en natuurlijk het goed instellen). Hierdoor kun je het beste vandaag beginnen zodat je volgend jaar je werkzaamheden nog steeds goed kan uitvoeren. Hulp nodig? We helpen je graag met deze overstap. Voor de klanten van 050media hebben we dit natuurlijk al ingesteld, geen zorgen!