Zorg dat je iets anders te bieden hebt dan je concurrenten. Zowel in het verleden, heden en de toekomst blijft dit enorm belangrijk. Heb jij een webshop die zich niet of nauwelijks onderscheidt ten opzichte van andere spelers in jouw branche? Dan is de kans groot dat consumenten je snel links laten liggen.
Door onderscheidende activiteiten te ondernemen zorg je ervoor dat consumenten geïnteresseerd raken in je webshop. Daarnaast, wat misschien nog wel belangrijker is, blijf je in the picture. Hoe geef je jouw webshop een uniek karakter? Hiervoor gebruik je diverse contentstrategieën. In ons nieuwe artikel gaan we in op 7 content ideeën die je kunnen helpen bij het creëren van onderscheidend vermogen.
In de infographic hieronder zie je alvast een samenvatting van de contenttypen die we gaan behandelen.
Houd de laatste trends en de spannendste ontwikkelingen in jouw branche scherp in de gaten. Zodra die zich voordoen, is het een goed idee om deze grondig te onderzoeken. Verzamel data over het onderwerp en presenteer je bevindingen en data in een aanspreekende blog, bijvoorbeeld met interactieve kaarten, grafieken, afbeeldingen of cases. Zijn er geen trends en ontwikkelingen in jouw branche? Geen zorgen. Je kan ook zelf een onderwerp verzinnen. Hieronder geven we een voorbeeld.
Voorbeeld:
Stel je hebt een webshop waarin je festivaltickets verkoopt. De basisvraag van je onderzoek zou dan kunnen zijn: ‘Wat vinden bezoekers van festivals belangrijk voor het succes van een festival?’ Mocht je de beschiiking hebt over een e-mailbestand, dan zou je een enquête kunnen versturen naar je abonnees waarin je diverse factoren toetst. Geef gratis kaartjes weg aan een aantal van de respondenten om de reacties in aantal te verhogen. De resultaten kun je verwerken in een blog waarin je de onderzoeksresultaten presenteert, bijvoorbeeld met behulp van mooi opgemaakte grafieken.
Er is kans dat het opgepakt wordt door andere websites of zelfs door de media.
Het kan resulteren in meer naamsbekendheid en, als je geluk hebt, voor meer externe links.
Door kwalitatieve onderzoeken te doen word je een autoriteit in jouw vakgebied.
Bezoekers van je webshop kunnen zich in allerlei fasen van de customer journey bevinden. Dit is een belangrijk gegeven om mee te nemen bij het creëren van contentpagina’s. Zo kan de ene bezoeker op het punt staan om een product te kopen, maar wil de andere graag nog wat meer informatie. Speel hier op in door multidimensionale content te creëren. Wat houdt dit in? We leggen het je graag weer uit aan de hand van een voorbeeld.
Voorbeeld
Stel je verkoopt 14 inch laptops. Hieronder in de afbeelding zie je een voorbeeld van een multidimensionale contentpagina gericht op 14 inch laptops.
Op de pagina worden diverse contentvormen aangeboden over het onderwerp, die bezoekers in diverse fasen van de customer journey bedienen. Is een bezoeker nog niet helemaal overtuigd van het bedrijf? USP's en reviews kunnen hem of haar over de streep trekken. Wil de bezoeker meer informatie over de producten? Dan bied je de mogelijkheid om de blog te lezen, diverse producten met elkaar te vergelijken in de keuzegids of een filmpje te bekijken waarin diverse 14 inch laptops worden uitgelicht. Wanneer de bezoeker direct een laptop wil kopen, kan hij of zij kiezen uit de gerelateerde producten die getoond worden op de pagina.
Je creëert engagement.
De kans is groter dat bezoekers lang op de pagina blijven en verder klikken, omdat elke fase van de customer journey wordt bediend.
Dit type contentpagina werkt conversieverhogend.
Webshops met reviews zijn natuurlijk niks nieuws. Maar je ziet tegenwoordig nog veel webwinkels die over weinig diepgaande reviews beschikken, terwijl veel consumenten recensies lezen om te controleren of bedrijven en/of producten betrouwbaar zijn. Gedetailleerde reviews over zowel een bedrijf als diens producten zijn daarom erg belangrijk voor het creëren van onderscheidend vermogen. Hoe meer en hoe gedetailleerder de reviews, des te groter de kans dat consumenten jouw webshop en de producten die je verkoopt vertrouwen. Stimuleer het schrijven van reviews door bijvoorbeeld korting te geven aan elke 50ste reviewschrijver. Zit er een slechte recensie tussen? Geen paniek. Reageer op de review en kom met een gepaste oplossing.
Gedetailleerde reviews kunnen consumenten meer vertrouwen geven in jouw bedrijf en de producten die je verkoopt.
Door te reageren op slechte reviews met een gepaste oplossing zorg je voor transparantie en kweek je vertrouwen bij je consumenten. Natuurlijk kan er een keer wat verkeerd gaan; dat en hoe je hierop reageert is dan ook belangrijk.
Bovenstaande kop is een alom bekend spreekwoord. Bedenk, met deze wijsheid in het achterhoofd, wat een video voor jouw bedrijf kan betekenen! Het is een uiterst geschikt kanaal voor diverse doeleinden, waaronder het opzetten van een onderscheidende branding. Heb je een uniek productieproces? Film het en toon het met behulp van een video.
Voor webshops is het kanaal ook ideaal te gebruiken voor productvideo’s. Er zullen namelijk veel bezoekers in je webshop komen die nog in de oriënterende fase zitten die geïnformeerd willen worden over bepaalde producten. Zodra je laat zien hoe je product gebruikt kan worden, wordt het al gauw tastbaar voor de potentiële klant. Daarnaast is het bekijken van een video erg laagdrempelig en kost een stuk minder energie dan het lezen van grote lappen tekst. Hebben jouw concurrenten enkel tekstuele uitleg over producten? Dan kun je je op deze manier onderscheiden.
Tot slot stempel je met video marketing een persoonlijkheid op je merk. Zo kun je in elke video dezelfde persoon terug laten komen om herkenning voor jouw merk te creëren.
Bekijk in de video hieronder een voorbeeld van hoe Cookinglife videomarketing inzet voor het presenteren van producten.
Vertrouwen speelt een belangrijke rol in het aankoopproces van consumenten. Bezoekers willen eerst weten of je bedrijf en de producten/diensten die je verkoopt betrouwbaar zijn. Eén manier om hierop in te spelen is het opstellen van een FAQ-pagina, waarin je gedetailleerd antwoord geeft op veel gestelde vragen. Vaak zie je dat webshops wel een FAQ-pagina hebben, maar deze slechts beperkt gebruiken. Dit is jammer, want het kan ervoor zorgen dat je klantenservice extra werk krijgt. Door vooraf op veel vragen uitvoerig antwoord te geven zorg je er namelijk voor dat mensen minder snel de boefte voelen om contact opnemen met de klantenservice.
Gebruik je klantenservice ook als input! Inventariseer welke vragen er gesteld worden en behandel de meest gestelde op je FAQ-pagina. Echter, gebruik hier niet alleen je klantenservice voor. Probeer vragen juist voor te zijn, bijvoorbeeld met behulkp van gedegen zoekwoordenonderzoek. Hiervoor kun je een speciale tool gebruiken, bijvoorbeeld Ahrefs. Hier vul je een bepaald onderwerp in en de tool weergeeft alle vragen betreffende het onderwerp waarop gezocht wordt. In de afbeelding hieronder zie je bijvoorbeeld alle vragen die gesteld worden met het onderwerp ‘SEO’.
Door zoekwoordenonderzoek te doen kun je dus vooraf al een selectie aan vragen in kaart brengen die je kunt invullen en beantwoorden op je FAQ-pagina. Je kunt ook een kennisbank aanmaken waar je per pagina bepaalde veel gestelde vragen behandeld. Zodra je een pagina wijdt aan een bepaalde vraag, heb je de kans om een 0-positie te veroveren. De 0-positie is een blok dat weergegeven wordt boven de normale zoekresultaten. Hieronder zie je daar een voorbeeld van. Door direct antwoord te geven op een vraag die gesteld wordt door een Google-gebruiker, heb je de kans dat Google jouw webpagina op de 0-positie zet.
In het onderstaande voorbeeld zie je hoe Wehkamp inspeelt op een veel gestelde vraag. Hieruit wordt duidelijk dat er niet alleen antwoord wordt gegeven op de vraag, maar dat lezers ook direct verder worden geholpen en de mogelijkheid krijgen om actie te ondernemen.
Voorbeeld:
Door veel informatie te geven over je bedrijf en je producten haal je mogelijke verwarring weg bij de bezoeker.
Dit zorgt ervoor dat de klantenservice ontlast wordt en dat het vertrouwen van bezoekers in je webshop stijgt.
Een interessant bij-effect is de kans op het halen van meer organisch verkeer door het behalen van 0-posities.
Het schrijven van blogs is niks nieuws onder de horizon. Toch zien wij dat veel webshops dit communicatiemiddel nog niet toepassen. Dat is een grote gemiste kans. Waarom? Nou, je laat via blogs aan je klanten zien dat jij een expert bent in jouw branche. Dat wekt vertrouwen en levert eventueel ook nog extra verkoop op. Daarnaast is blogcreatie erg goed voor je vindbaarheid in zoekmachines. Wil je hier meer over weten? Dan kun je onze blog lezen over waarom een webshop en bloggen een ijzersterke combi zijn!
In het onderstaande voorbeeld zie je hoe Ikea blogs inzet om bezoekers te informeren en inspireren. Klik op de afbeelding om de hele blog te lezen. Zodra je doorklikt naar de hele blog, zie je dat bezoekers worden geïnformeerd door de inhoudelijke tekst, geïnspireerd door de afbeeldingen en geactiveerd door de gerelateerde producten die in de blog staan.
Voorbeeld:
Bloggen biedt een behoorlijk arsenaal aan voordelen. In onderstaande infographic hebben wij de belangrijkste hiervan uiteengezet.
Hoe vaak heb je als bedrijf al ingespeeld op de feestdagen? Waarschijnlijk al een behoorlijk aantal keren. Heel veel bedrijven moeten het immers van deze periode hebben. Maar hoe vaak heb je met contentmarketing ingespeeld op de feestdagen? Dit is namelijk hét moment om jezelf te laten zien en te onderscheiden. Gebruik volop videomarketing, sociale media en aparte pagina’s met SEO-content op je website om zoveel mogelijk producten voor de feestdagen kwijt te raken. Richt je daarnaast niet alleen op feestdagen, maar ook op speciale momenten. Denk bijvoorbeeld aan trouwdagen, babyshowers, verjaardagen etc. Ook voor dergelijke gelegenheden bestellen consumenten vaak cadeau's, dus maak gebruik van iedere kans om hierop in te spelen.
Voorbeeld
Stel je hebt een webshop en je verkoopt producten voor baby's. Dan kan het een idee zijn om een multidimensionale contentpagina te creëren over babyshowercadeaus. Je kan bijvoorbeeld een blog schrijven, gericht op het zoekwoord ‘wat voor cadeau geef je bij een babyshower’, met gerelateerde producten, reviews en een video. Hieronder in de afbeelding zie je dat diet zoekwoord door gemiddeld 100 zoekmachine-gebruikers per maand wordt ingevoerd. Tevens is de ‘Keyword difficulty’ slechts 1 uit 100. Dit houdt in dat de kans groot is dat je slechts met enkele kwalitatieve backlinks in de top 10 kan komen te staan, een quick win dus!
Consumenten die zoeken naar producten gerelateerd aan feestdagen of speciale dagen zijn vaak vastberaden iets te kopen. Men moet namelijk een cadeautje hebben voor een verjaardag of voor Sinterklaas
Als je hier als webshop met sterke content op in speelt, is de kans dus groot dat die content goed converteert.
Heb jij interesse in het optimaliseren van je contentmarketingstrategie, maar heb je hier zelf niet de kennis of middelen voor? 050media staat voor je klaar om samen met jou een sterke SEO-strategie neer te zetten. Wij beschikken over jarenlange ervaring in contentmarketing, linkbuilding, blog creatie, SEO-techniek en het optimaliseren productcontent. Vul onderstaand contactformulier in of bel naar 088-1451400 om met ons in contact te komen! Ook ben je van harte welkom om langs te komen op ons kantoor te Groningen voor een kopje koffie en een goed gesprek.