Story

Brede zoekwoorden optimaal gebruiken in Google Advertenties

In een zeer competitieve marketingomgeving is het van belang om met een duidelijke strategie aan het werk te gaan. Met de juiste zoekwoorden wil jij op elk moment van de dag de meest relevante gebruiker naar jouw website of webshop krijgen. Hoe vang jij het maximale verkeer door middel van de ingestelde zoekwoorden?

Via Google is het mogelijk om op drie manieren zoekopdrachten op te vangen. Dit kan door de inzet van zoekwoorden, te verdelen in drie verschillende zoekwoordopties:

  • Exact: de exacte zoekopdracht opvangen
  • Zinsdeel: het inkopen van verkeer dat het zoekwoord bevat, bijvoorbeeld in een zin
  • Breed: inkopen van zoekopdrachten die ook synoniemen en toevoegingen bevatten op jouw zoekwoord

Wat zijn brede zoekwoorden?

In deze story gaan we dieper in op de brede zoekwoorden. Het instellen van brede zoekwoorden zorgt ervoor dat het potentiële bereik van jouw advertenties veel groter wordt. Het zoekgedrag verandert namelijk dagelijks. Met het inzetten van brede zoekwoorden wordt dagelijks gemiddeld 15% nieuwe - unieke - zoekopdrachten opgevangen, verspreid over alle markten. Wanneer een zoekwoord namelijk breed wordt ingevoerd, worden de synoniemen, context én zoekgeschiedenis van de gebruiker ook meegenomen in het uitleveren van de advertenties.

Een voorbeeld: wanneer jij als zoekwoord ‘spijkerbroek’ in zou voeren, kunnen er ook advertenties worden uitgeleverd op jeans, spijkerpak en denim broek

Een slimme aanpak van brede zoekwoorden

Nu is het zo dat het instellen van brede zoekwoorden niet geheel zonder risico is. Het ‘zomaar’ breed inzetten van de zoekwoorden kan op korte termijn zorgen voor heel veel irrelevant verkeer, wat ook zorgt voor extra kosten. Zo word je namelijk niet alleen gevonden op ‘spijkerbroek’ maar ook op ‘pantalon’, wat niet handig is als jij alleen spijkerbroeken verkoopt.
 

Hoe zorg je ervoor dat je met het inzetten van brede zoekwoorden, alsnog relevant verkeer naar de website krijgt?

Long tail brede zoekwoorden. Een manier om Google meer sturing te geven bij het uitleveren van advertenties op basis van brede zoekwoorden, is het instellen van long tail zoekwoorden. Deze long tail zoekwoorden bevatten meer detail. Hiermee geef jij Google meer houvast om advertenties uit te leveren die relevanter zijn voor jouw producten. Daarnaast wordt het op deze manier mogelijk om het risico in te perken.

Negatieve zoekwoorden. Door de inzet van brede zoektermen gaat Google verkeer inkopen op basis van synoniemen en toevoegingen. Daarom is het belangrijk om negatieve zoekwoorden in te stellen. Hierdoor worden er geen advertenties getoond wanneer gebruikers een zoekopdracht invoeren met één van door jou vooraf ingestelde negatieve zoekwoorden. Op die manier creëer jij meer grip voor het wel of niet uitleveren van advertenties met het inzetten van brede zoekwoorden. Als we het eerder genoemde voorbeeld erbij pakken, dan is het slim om ‘pantalon’ als negatief zoekwoord in te stellen (als je geen pantalons verkoopt). Zo wordt er bij de zoekterm ‘pantalon’ geen advertentie meer wordt uitgeleverd vanuit jouw account

Relevante advertenties. Tot slot is een advertentie van jouw website of webshop het eerste wat een gebruiker van jouw bedrijf ziet. Zorg ervoor dat deze advertenties op een dusdanige manier geschreven zijn, dat iemand gelijk ziet dat jouw bedrijf het product verkoopt waar diegene naar op zoek is!

0%

Geschreven door Bob

8-3-2022

in: Advertising

Je bent op 0% van het artikel