Story

Optimalisatie van productfeeds voor Shopping Ads

Iedereen die wel eens een product online heeft gezocht, is bekend met Shopping-advertenties op de zoekresultatenpagina. Deze advertenties verschijnen vaak als een balk bovenaan, maar zijn tegenwoordig ook te vinden aan de rechterkant van de zoekresultatenpagina (op desktop) en tussen de organische resultaten.

Shopping-advertenties vs. zoekadvertenties

Een belangrijk voordeel van Shopping-advertenties vergeleken met zoekadvertenties is dat je product direct zichtbaar is zonder dat er eerst op een link geklikt hoeft te worden. Klanten zien je product meteen na een zoekopdracht, wat direct een visuele indruk geeft. Daarom is het cruciaal dat je Shopping-advertenties netjes en volledig zijn ingericht.

 

Wat is een productfeed?

Shopping-advertenties worden gegenereerd op basis van een productfeed. Dit is een gestructureerde gegevenslijst die informatie bevat over de producten in je webshop. Een standaard productfeed is vaak beperkt en kan op diverse punten worden verbeterd om de prestaties van je advertenties te optimaliseren. Dit proces noemen we productfeedoptimalisatie, en door de beperkte controle over Performance Max-campagnes wordt dit steeds belangrijker om je te onderscheiden van concurrenten. Hieronder gaan we dieper in op de belangrijkste productgegevens en geven we praktische tips die jij in kan zetten om jouw productfeed onverslaanbaar te maken.

 

Productspecificaties

Elk product heeft kenmerken die ingevuld kunnen worden. Hoe meer kenmerken je toevoegt, des te beter Google je product kan koppelen aan relevante zoekopdrachten.

 

Titel en beschrijving

De titel is verplicht voor elk product in Shopping-advertenties. Hierin geef je de belangrijkste kenmerken van het product weer. Hoewel de titel maximaal 150 tekens mag bevatten, worden afhankelijk van de schermgrootte alleen de eerste 70 tekens weergegeven. Het is verstandig om de naam of het type product binnen de eerste 70 tekens te vermelden en de titel aan te vullen met merk, maat/grootte, kleur of andere belangrijke productkenmerken.

Een goede productbeschrijving is eveneens belangrijk. Hoewel de beschrijving niet direct zichtbaar is in Shopping-advertenties, helpt het Google bij het matchen van producten met zoekopdrachten. De beschrijving moet het product zo volledig mogelijk beschrijven. Gebruik merk, kleur, maat/grootte en andere relevante kenmerken, waarbij de belangrijkste punten binnen de eerste 160 tot 500 tekens vermeld worden. De beschrijving kan maximaal 5000 tekens bevatten.

Bij 050media verbeteren we producttitels en beschrijvingen altijd op basis van data. Als we merken dat een bepaalde zoekterm goed converteert in organisch of betaald verkeer, verwerken we deze in onze productfeedoptimalisatie. Hierdoor kan een standaard producttitel zoals ‘padelracket’ na optimalisatie in Google Shopping verschijnen als ‘padelracket diamantvorm’. Op deze manier zorgen we ervoor dat de producttitels nauwkeuriger aansluiten bij zoekopdrachten en beter presteren in zoekresultaten.

 

Afbeelding

In Shopping-advertenties maken we onderscheid tussen een primaire afbeelding, die op de zoekresultatenpagina wordt weergegeven, en additionele afbeeldingen. Voor de primaire afbeelding gelden enkele richtlijnen: alleen het product mag zichtbaar zijn, de afbeelding moet van goede kwaliteit zijn en het product mag niet te groot of klein zijn in de afbeelding. Overlays zoals kortingsstickers of tekst leiden tot afkeuring van advertenties. Hoe val je dan op met jouw producten tussen alle zoekresultaten? Door gebruik te maken van sfeerafbeeldingen. Bij 050media gebruiken wij voor verschillende klanten sfeerafbeeldingen in Shopping-advertenties om producten te laten opvallen tussen concurrerende producten.

 

Overige optimalisaties

Er zijn ruim 60 kenmerken die je, afhankelijk van het product, kunt meegeven in de productfeed. Veel kenmerken zijn verplicht, zoals product-id, GTIN of EAN-code en de prijs van het product. Daarnaast zijn er optionele kenmerken zoals kleur, materiaal of afmetingen. Hieronder enkele belangrijke voorbeelden:

  • Sale_price: de uitverkoopprijs. Kortingen verhogen de CTR van een Shopping-advertentie. De originele prijs moet in de afgelopen 180 dagen minimaal 30 dagen geldig zijn geweest.
  • Unit_pricing_measure en unit_pricing_base_measure: prijzen per stuk. Relevant voor producten die in grotere hoeveelheden worden verkocht. Bijvoorbeeld, een 3-pack sokken voor €15,- kan aangeven dat één paar sokken €5,- kost.
  • Product_detail: een overzicht van kenmerken. Dit omvat ‘section_name’, ‘attribute_name’ en ‘attribute_value’ voor een complete beschrijving.

 

Jouw productfeed ook optimaliseren?

Het optimaliseren van een productfeed is tijdrovend en complex. Bij 050media gebruiken we Channable om productfeeds te optimaliseren voor onze e-commerce klanten. Met Channable kunnen we productfeeds importeren vanuit bijna elk CMS, aanpassen en doorsturen naar Google Merchant Center. Wil je ook een onverslaanbare productfeed voor jouw Google Shopping-advertenties? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

0%

Geschreven door Fabian

08-07-2024

in: Advertising / SEA

Je bent op 0% van het artikel