Story
Met meer dan drie miljoen Nederlandse gebruikers is TikTok tegenwoordig niet meer weg te denken in de online wereld. Wat kan TikTok betekenen voor jouw bedrijf?
Waar TikTok eerst werd gezien als een platform voor kinderen en jongeren, is het inmiddels uitgegroeid tot een app waar jong en oud vele uurtjes op scrollen, kijken en consumeren. Steeds meer bedrijven maken nu ook gebruik van het platform, omdat hun doelgroep daar te vinden is en het bereik een enorme impact kan hebben. Geïnteresseerd in de wereld van TikTok marketing? Lees dan verder om erachter te komen hoe je met TikTok jouw producten of diensten kunt promoten.
Laten we eerst enkele cijfers van het platform bespreken. TikTok is een razendsnelle stijger onder de social-mediaplatformen. In 2021 telde het platform 1,7 miljoen Nederlandse gebruikers. In 2022 waren dit er al drie miljoen, een stijging van maar liefst 75% in slechts een jaar! Wie zijn nu eigenlijk die gebruikers van TikTok? In 2022 was TikTok razend populair onder de generatie Z en millennials. Meer dan de helft van de gebruikers (1,8 miljoen) valt in de leeftijdscategorie van 15-30 jaar oud.
Er zijn meerdere manieren om zichtbaar te worden op TikTok met je bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld zelf video’s maken en posten, adverteren of gebruik maken van influencers die video’s maken over jouw producten of diensten. De eerste vraag die gesteld moet worden is: “zit mijn doelgroep op TikTok”? En de volgende vraag: “is mijn product of dienst interessant om via TikTok aan te bieden?”. Dat er steeds meer mensen van verschillende leeftijden gebruik maken van deze populaire app, wil nog niet zeggen dat het de beste plek is voor elke branche om op te promoten.
Wanneer je het idee hebt dat TikTok jouw bedrijf wel een boost kan geven, is het slim om vervolgens te gaan kijken hoe je dit het beste aan kunt pakken. Plan een brainstormsessie met elkaar in en breng in kaart wat je wilt uitlichten en op welke manier je dat wilt gaan doen.
Adverteren op TikTok werkt bijna hetzelfde als op Google display en Youtube. Je maakt een videoadvertentie waar je een budget aan koppelt en een knop waarmee je de klant naar je website haalt. Hierbij ben je ervan verzekerd dat je video gezien zal worden en is er een mogelijkheid om speciale doelgroepen aan te maken en deze vervolgens te ‘targetten’ gericht op leeftijd, geslacht en bijvoorbeeld interesses.
Het posten van organische video’s is een gratis optie die TikTok aanbiedt. Daarbij maak je zelf video’s die je vervolgens op je eigen account post. TikTok neemt de video op in het algoritme en daardoor is het in potentie mogelijk om een enorm aantal mensen te bereiken. Je bent overigens niet gelimiteerd aan het aantal mensen dat jouw account volgt, de video wordt getoond op basis van de interesses van de gebruiker. Wat belangrijk is bij deze video’s is dat het niet te commercieel overkomt, het mag dus geen directe reclame zijn want dat werkt in je nadeel. Zorg voor een video die relevant en interessant is voor je publiek, waarbij je product of dienst een rol speelt. Maar let er op dat de video niet het directe doel: “bestel het nu” heeft. Tijdens het maken van zo’n video is het goed om in te spelen op de huidige trends en ontwikkelingen, gebruik een populaire sound en maak van een trend een unieke video die past bij jouw merk.
Gebruik humor;
Wees uniek;
Wees van toegevoegde waarde: deel een tip of een 'lifehack';
Speel in op lopende trends en zorg dat je hier tijdig op in speelt;
Inhaakmomenten zoals Black Friday, kerst en Vaderdag zijn ook momenten waarop jouw doelgroep sneller aanhaakt.
Het grootste verschil met TikTok en andere plekken waar je kunt adverteren is de ‘tone of voice’. Het is uiterst noodzakelijk dat je op TikTok niet te commercieel overkomt. Daarnaast zijn de huidige trends erg belangrijk. Hierbij kun je denken aan:
Voor het maken van een video voor jouw TikTok account helpt 050media uiteraard graag mee! Ons ‘in house’ videoteam is gespecialiseerd in verschillende soorten content. Onze videografen weten precies hoe ze een trending TikTok video voor jou kunnen maken. Zo zorgen we ervoor dat de video geschikt is voor het platform en kijken we naar trends om te zien of er op het huidige moment iets gaande is waar je met je product of dienst op in kunt spelen.
Een goed voorbeeld van een organische TikTok video is een case van Restaurant De Kater. Voor deze klant is een video gemaakt vanuit een account dat niet verbonden was aan De Kater. In deze video werd ingespeeld op een probleem: namelijk het tekort aan werkplekken in Groningen. In de video deelt iemand haar ervaring met de werkplekken bij De Kater en raadt ze het aan bij de doelgroep. Dit is een voorbeeld van relevante content voor de doelgroep op exact het juiste moment.
Deze video is zonder budget momenteel meer dan 160.000 keer bekeken, heeft 10.000 likes ontvangen en is 3.000 keer opgeslagen. Het resultaat van deze video was een stijging van 300% in website bezoekers en bezette werkplekken voor de eerste 5 weken na het plaatsen van de video. Flink de moeite waard dus!
@irismbrn Nieuwe favoriete studieplek in Groningen ???????????? #dekatergroningen #tentamens #tentamenweek #studieplek #groningen #werkplek #student #fyp #groningencity #groningentips ♬ Roxanne - Instrumental - Califa Azul
Om jouw doelgroep te bereiken met TikTok is het van belang dat je goede content hebt om te delen. Onze social media specialisten kunnen samen met ons foto en video team de mooiste social media content maken, ook voor TikTok! Ben je geïnteresseerd geraakt in wat TikTok kan betekenen voor jouw bedrijf en denk je dat jouw product of dienst perfect is om mee te adverteren op dit enorme en snel groeiende platform? Neem gerust contact met ons op, dan gaan we samen kijken hoe we jouw doelgroep op TikTok kunnen bereiken!
Geschreven door Niels & Iris
in: Content / Online marketing / Social Media
Je bent op 0% van het artikel