Stories

Zoekmachine marketing B2B: ontwikkelingen, trends en vooruitzichten

B2B marketing is een vorm van marketing voor bedrijven die hun producten en diensten niet rechtstreeks aan de consument leveren maar aan één of meerdere tussenliggende partijen. Dat vergt een hele andere strategie die niet direct op de eindgebruiker is gericht. Desalniettemin is net als bij B2C marketing het belang van online zichtbaarheid de afgelopen decennia steeds meer toegenomen. In dit blog bespreken we de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van online B2B marketing.

Verschil B2C en B2B marketing

B2B ondernemingen onderhouden geen direct contact met de consument. In vergelijking met B2C marketing speelt directe conversie bij B2B marketing een minder grote rol. De strategie is gericht op de lange termijn. Het draait daarbij om een lange-termijn samenwerking met andere bedrijven en aanbieders die zich op de toekomst focust. Toch blijven zaken als scherpe tarieven, betrouwbaarheid en naamsbekendheid ook bij B2B marketing belangrijk. Hiermee worden namelijk nieuwe vormen van samenwerking gesmeed.

 

 

B2B marketing trends

Er is alweer bijna anderhalf jaar verstreken sinds het coronavirus het economisch verkeer drastisch begon te ontregelen. Maar bedrijven zijn vindingrijk en wisten al snel in te spelen op de nieuwe situatie. Met name 5 ontwikkelingen zijn de aandacht van het benoemen en volgen meer dan waard:

  • B2B wordt bijna net zo lokaal als B2C: Het lokale online zoekverkeer kende een ongekende groei. Daarbij valt te denken aan de vele positieve initiatieven van consumenten die hun producten lokaal inkochten om winkels uit de eigen regio te ondersteunen. Maar ook in de B2B sector kon je deze trend duidelijk waarnemen. Zelfs bij zakelijke zoekopdrachten kregen lokale dienstverleners vaker een streepje voor.
  • Grote vraag naar snelle en duidelijk toegankelijke informatie: Maatregelen, gevolgen daarvan en geruchten volgden elkaar in rap tempo op. Goed geïnformeerd zijn werd voor consumenten en ondernemers een absolute topprioriteit. Zowel in B2C als B2B groeide de noodzaak van een goede informatievoorziening over openingstijden, tijdelijke sluitingen of andere maatregelen waarmee bedrijven te maken kregen. Wie veel informatie tot zich moet nemen, wil dat deze kort en to the point is. Dit leidde tot een flinke groei van videomarketing, zoals we zullen zien.
  • Hoge kwalitatieve content is belangrijker dan ooit: Google kwam met een belangrijke update. De zoekmachine begrijpt gebruikers steeds beter en ziet steeds beter welke content menselijk is en welke niet. Goedkope trucjes om Google te manipuleren werken steeds minder en werken door de BERT update meer dan ooit tevoren averechts.
  • Google beoordeelt bedrijven strenger op expertise, betrouwbaarheid en autoriteit: Dit principe wordt ook wel het EAT genoemd. De afkorting staat voor Expertise, Authoritiveness en Trustworthiness. Door content op deze 3 onderdelen te toetsen bepaalt Google of content echt- of nepnieuws bevat en of deze van hoge kwaliteit is. Een goede score op de aandachtspunten expertise, autoriteit en betrouwbaarheid wordt beloond met een hogere organische positie in de zoekresultaten.
  • Grotere focus op de zoekintentie van een klant. Het is als bedrijf al lastig om te bepalen wat klanten nu werkelijk zoeken. Dat geldt helemaal voor algoritmes. Verkoop je kettingen voor scooters die gebruik maken van een ketting in plaats van de standaard V-snaar? Let dan op! Google weet namelijk dat de meeste gebruikers die scooter ketting intypen op zoek zijn naar een kettingslot. Een gemiste kans wanneer je dit als webshop niet weet!

B2B contentmarketing

De vijf hierboven genoemde trends zijn eigenlijk een katalysator van ontwikkelingen die voor de coronacrisis al in gang waren gezet. Ze lijken het landschap van de B2B marketing blijvend te veranderen. Dit zie je terug in de diverse veranderingen die Google in de loop der jaren heeft doorgevoerd.

Google

Featured Snippets

Google streeft ernaar om steeds gebruiksvriendelijker te worden voor consumenten en bedrijven. Daarom toont de zoekmachine steeds vaker relevante informatie bij de zoekresultaten, zodat gebruikers minder heen en weer hoeven te klikken. De featured snippets zijn hiervan het beste voorbeeld. Dit zijn speciale blokjes tekst die bij de resultatenpagina van Google steeds vaker worden weergegeven waarin het antwoord op de vraag al op de zoekresultatenpagina wordt getoond.

Featured snippets

B2B bijna net zo lokaal als B2C

De trend dat zoekresultaten steeds lokaler werden, was voor 2020 al in de B2C sector in gang gezet. Wanneer consumenten zoeken toont Google Maps al voornamelijk lokale bedrijven. Zoek je op ‘kapper Amsterdam’? Dan krijg je bijvoorbeeld vooral de lokale kappers op de kaart te zien. Deze ontwikkeling heeft zich nu ook op het gebied van B2B doorgezet.

Bij zakelijke zoekopdrachten krijgt de gebruiker van de zoekmachine steeds vaker “local 3-packs” te zien. Dit zijn verzamelingen van 3 uitgelichte bedrijven, die ook in beeld verschijnen wanneer er géén locatie bij de zoekopdracht werd ingetypt. Zo kan het gebeuren dat bij een zoekopdracht zoals “schoonmaakbedrijf kantoor” lokale B2B aanbieders door Google uitgelicht worden en voorzien van een locatie op Google Maps.

google maps bedrijven

B2B video marketing

Tijdens de Corona-crisis nam de vraag naar pagina's met instructievideo’s explosief toe. Maar liefst 70% van de bedrijven maakt gebruik van online beschikbaar videomateriaal wanneer ze op zoek gaan naar nieuwe producten en diensten. Daar is een hele logische verklaring voor. Een professioneel gemaakte online video biedt in 2 á 3 minuten op een snelle en flitsende manier alle informatie die de bezoeker nodig heeft. Het doorlezen van ingewikkelde en saaie content is dan overbodig.

70% van de bedrijven maakt gebruik van online beschikbaar videomateriaal wanneer ze op zoek gaan naar nieuwe producten en diensten.

Google speelt in op deze nieuwe ontwikkeling en waardeert dynamische content zoals video’s steeds hoger. Het gebruik van dit medium verhoogt niet alleen de conversie kansen maar zorgt ook voor een hoge organisch positie in Google. Ook voor ondernemingen die hun producten en diensten in de schijnwerpers willen zetten loont de inzet van videomateriaal.

youtube snippets

Kwalitatieve B2B marketing

Het is steeds lastiger geworden om als gebruiker van een zoekmachine waarheden en onwaarheden van elkaar te scheiden. Dat is tegelijk de reden dat klanten hoge kwaliteit steeds meer zijn gaan waarderen. De eerder genoemde BERT Update van Google stimuleert deze ontwikkeling. Klanten krijgen makkelijker en snelle aangeboden waar ze daadwerkelijk naar op zoek zijn. Verder probeert ‘s werelds meest gebruikte zoekmachine nog meer om op het gebied van kwalitatieve content het kaf van het koren te scheiden.

Daarom is het belangrijk om te blijven focussen op je core-business, waarbij betrouwbaarheid volgens de principes van EAT centraal staat. Schrijf op een aantrekkelijke en eerlijke manier over de producten of diensten van je onderneming. Beperk je daarbij tot de hoofdzaken en de informatie die aan jouw branche en doelgroep gerelateerd zijn. Wij willen deze blog eindigen met enkele tips die helpen bij het vormgeven van kwalitatieve B2B marketing.

Daarom is het belangrijk om te blijven focussen op je core-business, waarbij betrouwbaarheid centraal staat.

Tips voor B2B marketing doelstellingen

Het formuleren en implementeren van duidelijke doelstellingen voor je B2B marketing is een goede manier om je onderneming klaar te stomen voor een rooskleurige toekomst. Wij denken dat de volgende tips je daarbij van nut kunnen zijn.

1. Schrijf eerlijk en betrouwbaar

Het is belangrijk om als ondernemer te laten zien dat je trots bent op je bedrijf en enthousiast te communiceren over je eigen producten en diensten. Zorg er echter wel voor dat je de informatie neutraal houdt, want het overdrijven van de kwaliteit van je producten of service werkt averechts. Wijs de bezoeker op beschikbare alternatieven van de consumenten en benoem eerlijk de voor- en nadelen. Kraak vooral je concurrenten niet af, want daarmee stel je alleen maar je eigen onderneming in een kwaad daglicht.

Doe je beweringen over de kwaliteiten van jouw producten en diensten? Staaf die dan met informatie uit betrouwbare bronnen. Voorbeelden zijn wetenschappelijk onderzoek en vakbladen of nationale media waarin jouw onderneming er positief uitspringt. Wordt er in de genoemde bronnen melding gemaakt van jouw specifieke kwaliteiten? Dan kun je deze speciaal melden in een aparte sectie met de logo’s van de betreffende media en vakpublicaties.

Zorg ervoor dat je de informatie neutraal houdt, want het overdrijven van de kwaliteit van je producten of service werkt averechts.

2. Maak gebruik van Google My Business

Google My Business is een krachtig middel om op te vallen tussen andere lokale aanbieders. Hier kun je een begin mee maken door een account aan te maken. Hiervoor kun je terecht bij het Google Mijn Bedrijf Nederland portaal. Op dit online adres beschik je over een groot aantal tools om je eigen profiel aan te maken. Maak daarbij gebruik van alles wat je in huis hebt op het gebied van design en aankleding. Dit doe je door foto’s, openingstijden en zoveel mogelijk positieve reviews te tonen. Niet alleen consumenten maar ook de bedrijven die je bedient of waar je mee samenwerkt kijken hiernaar. De reviewscore wordt ook getoond bij de local SEO 3-packs van B2B zoekopdrachten.

3. Huur een professionele fotograaf in

Kies bijvoorbeeld voor een fotograaf die gespecialiseerd is in 360 graden fotografie. De beste fotografen van dit vakgebied bieden je de mogelijkheid om 360° panorama tours voor Google Streetview beschikbaar te stellen. Zo kan de bezoeker jouw bedrijf vanaf de PC of met de Smartphone verkennen zonder een voet buiten de deur te hoeven zetten. Google waardeert bedrijven die een accuraat beeld van hun bedrijf geven. Hoe duidelijker je de zoeker kunt informeren, des te beter zal deze jouw profiel kunnen vinden.

4. Houd je bedrijfsinformatie up-to-date

Klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Dat is voor B2B ondernemingen niet anders dan in de B2C branche. Veranderen de openingstijden onder invloed van verschillende op elkaar volgende maatregelen? Communiceer dit duidelijk, zodat klanten weten wanneer ze kunnen bellen of langskomen. Zo voorkom je dat ze negatieve reviews plaatsen omdat ze voor een dichte deur staan.

5. Implementeer local SEO in je B2B marketing strategie

We zagen al dat B2B steeds lokaler wordt. Houd hier rekening mee bij het bepalen van je SEO strategie. Begin met het in kaart brengen van de regio’s waarvoor je kansen ziet om lokaal hoog te scoren in de organische positie. Stel, je hebt een schoonmaakbedrijf met een kantoor op enige afstand buiten Leeuwarden. Dan wil je natuurlijk wel in de Friese hoofdstad gevonden worden. Zoekwoorden zoals “schoonmaakdiensten voor bedrijven in Leeuwarden” zorgen ervoor dat je ook binnen Leeuwarden gevonden wordt. Richt meerdere lokale SEO pagina’s in met content die duidelijk van elkaar verschilt.

Begin met het in kaart brengen van de regio’s waarvoor je kansen ziet om lokaal hoog te scoren in de organische positie.

6. Focus op de zoekintentie

Het klinkt als een cliché: je wilt als B2B onderneming alleen benaderd worden voor de diensten die je aanbiedt. Klanten die eigenlijk met een andere vraag naar je website komen, verlaten de pagina weer snel zonder een letter gelezen te hebben. Dit wordt ook wel een bounce genoemd. Wanneer gebruikers doorklikken vanuit Google, houdt de zoekmachine de hoeveelheid bounces bij. Een hoge bounce rate zorgt ervoor dat je website moeilijker indexeert. Daarnaast betekent een op het verkeerde zoekwoord ingerichte pagina onnodig meer werk voor de afdeling klantcontact.

7. Vul de conversieverhogende pagina’s met speciale FAQ-content, waarbij je de veelgestelde vragen kort en bondig beantwoordt

Zo verhoog je de kans dat Google Featured Snippets toont bij de zoekresultaten van jouw onderneming. Om gebruik te maken van de mogelijkheid om FAQ’s te tonen zijn wel enige veranderingen nodig in de techniek van je website. 050media heeft een afdeling webdesign die zich specifiek bezighoudt met oplossingen voor Content Management Systemen (CMS). Ook wanneer nog geen FAQ-pagina’s hebt ingericht, kan Google speciale Featured Snippets uitlichten, gebaseerd op wat volgens de zoekrobots de belangrijkste informatie is. Bereid je hierop voor met een samenvatting van het antwoord bovenaan de landingspagina. Een andere manier is het creëren van een overzichtstabel met belangrijke informatie bovenaan de pagina.

Uit navraag blijkt dat iets meer dan de helft van de B2B marketeers van mening is dat SEO meer waardevolle leads oplevert dan elk ander kanaal. Wanneer je goed inspeelt op de 5 besproken SEO trends, is de kans groot dat het organische verkeer naar jouw website in 2021 gaat toenemen.

0%

Geschreven door Andreas

04-05-2021

in:

Je bent op 0% van het artikel